Obejmuje następujące grafiki:
- Dawny Pociejów przy ulicy Nowo-Senatorskiej w Warszawie (do roku 1809). Okładka teki. Litografia 54 x 38 cm. Malowniczy obraz nieistniejącego już w okresie działalności zawodowej Piwarskiego dawnego bazaru warszawskiego.
- Spekulacja na uboczu. Cynkografia tonowa 39,0 x 25,5 cm (w świetle passe-partout). Sygnowana: "F. Piwarski 1853". Przedstawia Żyda wyjmującego zza pazuchy sakiewkę z pieniędzmi, w tle inni żydowscy handlarze. Poniżej tytuł oraz tekst: "Nu, ja Panu powiem ? Ja dam całe 50 srebrnych rubelków na gotówkę i ten wexel na jego samego? - Czy zgoda? (autentyczne)". Kram Malowniczy, Oddział Pierwszy, nr 5.
- Jarosławiak z orzechami. Cynkografia tonowa 45,5 x 26,5 (w świetle passe-partout). Sygnowana:
"F. Piwarski". Przedstawia handlarza orzechami. Poniżej tytuł oraz tekst: "Orzechów Włoskich, Orzechów!... Kopa dwanaście groszy (chodził po Nowym Mieście 1825 r.). Kram Malowniczy. Oddział Drugi, nr 1. Suchy wytłok u dołu: "C.H.".
- Poranek w Ostrowcu (Guber.Radom.) czyli zbieranie się na Jarmark. Cynkografia tonowa 33,5 x 41 cm. Sygnowana: "F. Piwarski 1855". Napis nad górną ramką: "Obrazy Małomiejskie", "Targi, Jarmarki i Charakterystyka Miast", "No 1". (Kram Malowniczy. Oddział Drugi, nr 7). Suchy wytłok u dołu: "C.H.".
- Stanisław Radwan Służewski. Cynkografia tonowa 38,5 x 24 cm (w świetle passe-partout). Sygnowana:
"F. Piwarski 1856". Poniżej tytuł oraz tekst: "Dawny Towarzysz Kawaleryi Narod. Z Epoki Stanisława Augusta. Urodzony w roku 1757 - chodzi zdrów w najlepsze 1856 r. w Warszawie". (Z cyklu: Typy i ubiory dawne polskie No. 1. Kram Malowniczy. Oddział Trzeci, nr 3). Wszystkie grafiki i okładka po gruntownej konserwacji.
Grafiki Piwarskiego przedstawiające sceny z życia codziennego i charakterystyczne typy warszawskie należą do najcenniejszych źródeł ikonograficznych do historii Warszawy połowy XIX w.

573
Jan Feliks PIWARSKI (1794-1859)

Teka litografii

grafik i malarz, pionier techniki litografii w Polsce, autor wielu popularnych i cenionych grafik, przedstawiających folklor warszawski połowy XIX w. - Kram malowniczy warszawski, czyli obrazy miejscowe z ubiegłych czasów przez ? Oddział I-III. Warszawa 1855-1856. Litografia i cynkografie tonowe sygnowane na płycie.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Obejmuje następujące grafiki:
- Dawny Pociejów przy ulicy Nowo-Senatorskiej w Warszawie (do roku 1809). Okładka teki. Litografia 54 x 38 cm. Malowniczy obraz nieistniejącego już w okresie działalności zawodowej Piwarskiego dawnego bazaru warszawskiego.
- Spekulacja na uboczu. Cynkografia tonowa 39,0 x 25,5 cm (w świetle passe-partout). Sygnowana: "F. Piwarski 1853". Przedstawia Żyda wyjmującego zza pazuchy sakiewkę z pieniędzmi, w tle inni żydowscy handlarze. Poniżej tytuł oraz tekst: "Nu, ja Panu powiem ? Ja dam całe 50 srebrnych rubelków na gotówkę i ten wexel na jego samego? - Czy zgoda? (autentyczne)". Kram Malowniczy, Oddział Pierwszy, nr 5.
- Jarosławiak z orzechami. Cynkografia tonowa 45,5 x 26,5 (w świetle passe-partout). Sygnowana:
"F. Piwarski". Przedstawia handlarza orzechami. Poniżej tytuł oraz tekst: "Orzechów Włoskich, Orzechów!... Kopa dwanaście groszy (chodził po Nowym Mieście 1825 r.). Kram Malowniczy. Oddział Drugi, nr 1. Suchy wytłok u dołu: "C.H.".
- Poranek w Ostrowcu (Guber.Radom.) czyli zbieranie się na Jarmark. Cynkografia tonowa 33,5 x 41 cm. Sygnowana: "F. Piwarski 1855". Napis nad górną ramką: "Obrazy Małomiejskie", "Targi, Jarmarki i Charakterystyka Miast", "No 1". (Kram Malowniczy. Oddział Drugi, nr 7). Suchy wytłok u dołu: "C.H.".
- Stanisław Radwan Służewski. Cynkografia tonowa 38,5 x 24 cm (w świetle passe-partout). Sygnowana:
"F. Piwarski 1856". Poniżej tytuł oraz tekst: "Dawny Towarzysz Kawaleryi Narod. Z Epoki Stanisława Augusta. Urodzony w roku 1757 - chodzi zdrów w najlepsze 1856 r. w Warszawie". (Z cyklu: Typy i ubiory dawne polskie No. 1. Kram Malowniczy. Oddział Trzeci, nr 3). Wszystkie grafiki i okładka po gruntownej konserwacji.
Grafiki Piwarskiego przedstawiające sceny z życia codziennego i charakterystyczne typy warszawskie należą do najcenniejszych źródeł ikonograficznych do historii Warszawy połowy XIX w.