Pautsch, członek Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka” i założyciel poznańskiej grupy „Świt”, należał do ostatniego modernistycznego pokolenia malarzy. Jego sztuka wywodziła się z nurtu naturalistyczno-ekspresyjnego, któremu patronowali Nieztsche i Skandynawowie i tej tendencji był wierny do końca życia. Był profesorem w latach 1912-1919 Akademie für Kunst und Kunstgewerbe we Wrocławiu oraz krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w latach 1925 -1950. W malarstwie rodzajowym przez całe życie chętnie wracał do folkloru podhalańskiego i huculskiego, który poznał w dzieciństwie spędzanym w lesistym Beskidzie, w Delatynie i w Suchodole koło Doliny.
Obraz utrzymany w charakterystycznej dla Pautscha konwencji malarskiej, wypracowanej w latach 20-tych. Maluje wówczas liczne kompozycje ukazujące targ na Huculszczyźnie. Bliski plan zapełnia tłum postaci, zwierząt są one malowane ostro zaznaczonym konturem. W dali za rzeką rozciąga się wielobarwny, utrzymany w nasyconych barwach pejzaż z dominującą bryłą cerkiewki.

2
Fryderyk PAUTSCH (1877 - 1950)

TARG HUCULSKI

olej, płótno, 100 x 150 cm
sygnowany u dołu z prawej: FPautsch
Bibl.: Fryderyk Pautsch 1877-1950, Katalog wystawy monograficznej oprac. Piotr Łukaszewicz, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Wrocław 1978.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Pautsch, członek Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka” i założyciel poznańskiej grupy „Świt”, należał do ostatniego modernistycznego pokolenia malarzy. Jego sztuka wywodziła się z nurtu naturalistyczno-ekspresyjnego, któremu patronowali Nieztsche i Skandynawowie i tej tendencji był wierny do końca życia. Był profesorem w latach 1912-1919 Akademie für Kunst und Kunstgewerbe we Wrocławiu oraz krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w latach 1925 -1950. W malarstwie rodzajowym przez całe życie chętnie wracał do folkloru podhalańskiego i huculskiego, który poznał w dzieciństwie spędzanym w lesistym Beskidzie, w Delatynie i w Suchodole koło Doliny.
Obraz utrzymany w charakterystycznej dla Pautscha konwencji malarskiej, wypracowanej w latach 20-tych. Maluje wówczas liczne kompozycje ukazujące targ na Huculszczyźnie. Bliski plan zapełnia tłum postaci, zwierząt są one malowane ostro zaznaczonym konturem. W dali za rzeką rozciąga się wielobarwny, utrzymany w nasyconych barwach pejzaż z dominującą bryłą cerkiewki.