Artysta trzech kultur. Urodził się na Krymie, w dobrach carskich Massandra k. Jałty. Kształcił się w Wilnie, Petersburgu i Charkowie, gdzie wystawiał swoje pierwsze prace razem z twórcami Towarzystwa Charkowskich Malarzy. Był też członkiem elitarnego Związku Siedmiu skupiającego malarzy rosyjskiej awangardy oraz poetów futurystów z Majakowskim na czele. Ich twórczość, a zwłaszcza wpływ współczesnego Cybisowi Chagalla, odcisnęły na jego wczesnych pracach wyraźne piętno. W czerwcu 1920 roku wyjeżdża do Konstantynopola, gdzie wstępuje do Związku Rosyjskich Malarzy, w dalszym ciągu wykazując zainteresowanie rosyjską awangardą i wspólnie z grupą wystawiając w 1921 i 1922 roku.
Do Polski przyjeżdża w listopadzie 1922 r. i podejmuje studia w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych pod kierunkiem Tadeusza Pruszkowskiego - według znawców sztuki tamtego okresu był jego najzdolniejszym uczniem. Współtworzy w 1925 r. Bractwo św. Łukasza.
Był artystą wielkiego formatu, którego dzieła eksponowano we wszystkich ważniejszych ośrodkach artystycznych w Europie i USA. Prace Cybisa znajdują się m.in. w Buckingham Palace, muzeach w Moskwie, w Smithsonian Institute.

Prawie nigdy nie podpisywał się pod pracami; tylko nieliczne obrazy czy rysunki mają sygnatury.

53
Bolesław CYBIS (1895-1957)

TANIEC POTWORÓW, ok. 1920-1922

akwarela, kredka na papierze,
25,5 x 32,5 cm,
na odwrocie fragment rysunku sangwiną. Kartki wystawowe warszawskiego Muzeum Narodowego z wystawy monograficznej malarza.
Ze zbiorów rodzinnych artysty
Wystawiany i reprodukowany:
- Bolesław Cybis 1895-1957. Malarstwo, rysunek, rzeźba... Warszawa 2002 Muzeum Narodowe, w katalogu s. 124, poz. II/14.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Artysta trzech kultur. Urodził się na Krymie, w dobrach carskich Massandra k. Jałty. Kształcił się w Wilnie, Petersburgu i Charkowie, gdzie wystawiał swoje pierwsze prace razem z twórcami Towarzystwa Charkowskich Malarzy. Był też członkiem elitarnego Związku Siedmiu skupiającego malarzy rosyjskiej awangardy oraz poetów futurystów z Majakowskim na czele. Ich twórczość, a zwłaszcza wpływ współczesnego Cybisowi Chagalla, odcisnęły na jego wczesnych pracach wyraźne piętno. W czerwcu 1920 roku wyjeżdża do Konstantynopola, gdzie wstępuje do Związku Rosyjskich Malarzy, w dalszym ciągu wykazując zainteresowanie rosyjską awangardą i wspólnie z grupą wystawiając w 1921 i 1922 roku.
Do Polski przyjeżdża w listopadzie 1922 r. i podejmuje studia w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych pod kierunkiem Tadeusza Pruszkowskiego - według znawców sztuki tamtego okresu był jego najzdolniejszym uczniem. Współtworzy w 1925 r. Bractwo św. Łukasza.
Był artystą wielkiego formatu, którego dzieła eksponowano we wszystkich ważniejszych ośrodkach artystycznych w Europie i USA. Prace Cybisa znajdują się m.in. w Buckingham Palace, muzeach w Moskwie, w Smithsonian Institute.

Prawie nigdy nie podpisywał się pod pracami; tylko nieliczne obrazy czy rysunki mają sygnatury.