Prezentowana rzeźba najprawdopodobniej została wykonana z okazji Wystawy Światowej w 1900 w Paryżu. Przedstawia amerykańską tancerkę Loie Fuller (1862-1928), występującą w Paryżu w latach 90. XIX wieku.

Loie Fuller uznawana jest za twórczynię podstaw tańca współczesnego. Jeszcze w Ameryce tańczyła w przedstawieniach burleskowych, wodewilach i w cyrku. W Paryżu regularnie występowała w Folies Bergere; w 1896 bracia Auguste i Louis Lumiere nakręcili o niej i o jej sztuce film Serpentine Dance. Występy Loie Fuller, ubranej w białe welony, gigantyczne spódnice, oświetlonej przez wielobarwne reflektory, otoczonej lustrami i bogatą, przemyślaną scenografią, wzbudzały powszechny zachwyt. Fuller używała wspaniałych efektów świetlnych (które sama wynalazła i opatentowała), żeby przekształcić siebie, swoje rekwizyty i kostiumy w ruchome rzeźby ze światła i barw. Była muzą artystów, pisarzy i naukowców; jej przyjaciółmi byli, m.in. Isadora Duncan, Henri de Toulouse-Lautrec, Auguste Rodin, Stéphane Mallarmé oraz Maria Skłodowska-Curie, którą poprosiła nawet o przygotowanie fosforyzującego stroju z użyciem radu.

Rudolf Küchler - austriacki rzeźbiarz i medalier. Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu (1883-1890), następnie pracował w Berlinie. W latach 1891-1925 był dyrektorem berlińskiego gabinetu monet i medali. Jest szczególnie znany ze swoich figur z brązu przedstawiających sportowców, nimfy, tancerzy i jeźdźców.

57
Rudolf KÜCHLER (Wiedeń 1867 - Berlin 1954)

TANCERKA, ok. 1900

brąz patynowany w dwóch odcieniach, marmur
wys. 70 cm
sygn. na podstawie: R. Küchler

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Prezentowana rzeźba najprawdopodobniej została wykonana z okazji Wystawy Światowej w 1900 w Paryżu. Przedstawia amerykańską tancerkę Loie Fuller (1862-1928), występującą w Paryżu w latach 90. XIX wieku.

Loie Fuller uznawana jest za twórczynię podstaw tańca współczesnego. Jeszcze w Ameryce tańczyła w przedstawieniach burleskowych, wodewilach i w cyrku. W Paryżu regularnie występowała w Folies Bergere; w 1896 bracia Auguste i Louis Lumiere nakręcili o niej i o jej sztuce film Serpentine Dance. Występy Loie Fuller, ubranej w białe welony, gigantyczne spódnice, oświetlonej przez wielobarwne reflektory, otoczonej lustrami i bogatą, przemyślaną scenografią, wzbudzały powszechny zachwyt. Fuller używała wspaniałych efektów świetlnych (które sama wynalazła i opatentowała), żeby przekształcić siebie, swoje rekwizyty i kostiumy w ruchome rzeźby ze światła i barw. Była muzą artystów, pisarzy i naukowców; jej przyjaciółmi byli, m.in. Isadora Duncan, Henri de Toulouse-Lautrec, Auguste Rodin, Stéphane Mallarmé oraz Maria Skłodowska-Curie, którą poprosiła nawet o przygotowanie fosforyzującego stroju z użyciem radu.

Rudolf Küchler - austriacki rzeźbiarz i medalier. Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu (1883-1890), następnie pracował w Berlinie. W latach 1891-1925 był dyrektorem berlińskiego gabinetu monet i medali. Jest szczególnie znany ze swoich figur z brązu przedstawiających sportowców, nimfy, tancerzy i jeźdźców.