Baranówka to miejscowość na Wołyniu, w której W 1804 r. Michał de Mezer wspólnie z Adamem Walewskim uruchomili nową wytwórnię porcelany. Michał de Mezer wcześniej pracował w wytwórni porcelany w Korcu. W pobliżu Baranówki znajdowały się bogate złoża glinki kaolinowej należące do Mezera. Pozyskał też doświadczonych pracowników, którzy opuścili manufakturę korecką. Na początku działalności wytwarzano wyroby bardzo podobne do koreckich, jednak szybko wypracowano własne wzornictwo i dekoracje. W Baranówce produkowano szeroki asortyment zastaw stołowych, talerzy, pater, waz do zup, sosjerek, koszyków, półmisków, salaterek, kompotier i galanterii stołowej, stanowiących stylistyczną całość i o oryginalnym wzornictwie. Dużą popularnością cieszyły się wytwarzane w Baranówce zestawy śniadaniowe dla jednej lub dwóch osób, a także pięknie modelowane filiżanki. Dekoracje malarskie miały najczęściej żywe kolory: żółty, czerwony i wiele odcieni niebieskiego, a głównymi motywami były kwiaty polne i bukiety: pierwiosnki, bławatki, niezapominajki, stokrotki, bratki polne i maki, a także gałązki z liśćmi dębu i żołędziami, czy też kłosy zboża. Osiągnięciem malarskim Baranówki były piękne miniatury malowane na porcelanie, do których motywy czerpano z krajobrazów polskich i ówczesnych rycin. Dzięki znakomitej technice malarskiej baranowskich rzemieślników, miniatury były bardzo realistyczne, a dziś możemy na nich rozpoznać polskie zabytki, m.in.: ruiny zamku w Łobozowie, zamek w Ujazdowie, świątynię Sybilli w Puławach, czy też Zamek Królewski w Warszawie. Częstymi motywami były także polskie postaci historyczne, takie jak: Tadeusz Kościuszko i książę Józef Poniatowski. Okres pełnego rozkwitu i świetności manufaktury w Baranówce przypada na lata 1818 - 1840, a dowodem najwyższego uznania dla mistrzostwa jej wyrobów było przyznanie przez cara Aleksandra I przywileju znakowania swoich wyrobów godłem państwowym Rosji, co było znaczącym wyróżnieniem. Michał de Mezer pozostawał dyrektorem fabryki do swojej śmierci w 1820 roku, a następnie zarządzali nią synowie brata Franciszka do ok. 1845 roku. W roku 1884 wytwórnię przejmuje hrabina Kazimiera Grocholska, która sprzedała fabrykę w 1895 roku kupcowi z Odessy - Mikołajowi Gripariemu.

45
Talerz z dekoracją kwiatową

Baranówka, około 1825
porcelana malowana naszkliwnie; średnica 24,8 cm, wys. 3,5 cm, średnica stopy 12,5 cm;
sygnowana od spodu czerwoną farbą: Барановка i znakowana czarną farbą godłem państwowym Rosji.
stan zachowania: reperacja widoczna w dwóch miejscach przy krawędzi

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Baranówka to miejscowość na Wołyniu, w której W 1804 r. Michał de Mezer wspólnie z Adamem Walewskim uruchomili nową wytwórnię porcelany. Michał de Mezer wcześniej pracował w wytwórni porcelany w Korcu. W pobliżu Baranówki znajdowały się bogate złoża glinki kaolinowej należące do Mezera. Pozyskał też doświadczonych pracowników, którzy opuścili manufakturę korecką. Na początku działalności wytwarzano wyroby bardzo podobne do koreckich, jednak szybko wypracowano własne wzornictwo i dekoracje. W Baranówce produkowano szeroki asortyment zastaw stołowych, talerzy, pater, waz do zup, sosjerek, koszyków, półmisków, salaterek, kompotier i galanterii stołowej, stanowiących stylistyczną całość i o oryginalnym wzornictwie. Dużą popularnością cieszyły się wytwarzane w Baranówce zestawy śniadaniowe dla jednej lub dwóch osób, a także pięknie modelowane filiżanki. Dekoracje malarskie miały najczęściej żywe kolory: żółty, czerwony i wiele odcieni niebieskiego, a głównymi motywami były kwiaty polne i bukiety: pierwiosnki, bławatki, niezapominajki, stokrotki, bratki polne i maki, a także gałązki z liśćmi dębu i żołędziami, czy też kłosy zboża. Osiągnięciem malarskim Baranówki były piękne miniatury malowane na porcelanie, do których motywy czerpano z krajobrazów polskich i ówczesnych rycin. Dzięki znakomitej technice malarskiej baranowskich rzemieślników, miniatury były bardzo realistyczne, a dziś możemy na nich rozpoznać polskie zabytki, m.in.: ruiny zamku w Łobozowie, zamek w Ujazdowie, świątynię Sybilli w Puławach, czy też Zamek Królewski w Warszawie. Częstymi motywami były także polskie postaci historyczne, takie jak: Tadeusz Kościuszko i książę Józef Poniatowski. Okres pełnego rozkwitu i świetności manufaktury w Baranówce przypada na lata 1818 - 1840, a dowodem najwyższego uznania dla mistrzostwa jej wyrobów było przyznanie przez cara Aleksandra I przywileju znakowania swoich wyrobów godłem państwowym Rosji, co było znaczącym wyróżnieniem. Michał de Mezer pozostawał dyrektorem fabryki do swojej śmierci w 1820 roku, a następnie zarządzali nią synowie brata Franciszka do ok. 1845 roku. W roku 1884 wytwórnię przejmuje hrabina Kazimiera Grocholska, która sprzedała fabrykę w 1895 roku kupcowi z Odessy - Mikołajowi Gripariemu.