Portret wykonany w pracowni malarza, gdzie autor fotografii zobaczył "fotkę" artysty w roli Księcia w "Balladynie", wojennej inscenizacji Tadeusza Kantora. Fotograf rzucił do Brzozowskiego: "Jest pan księciem malarzy", a on wówczas spontanicznie ukoronował się wyciętym z kartonu rekwizytem.

Przygodę z fotografowaniem rozpoczął w trakcie studiów na Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Jako młody buntownik, początkowo na swych fotografiach prezentował swój pogląd na polityczne idee. Burzliwy debiut zakończony został zerwaniem prac ze ścian przez pierwszego sekretarza partii w roku 1963. Po pierwszych doświadczeniach w roli niezależnego fotografa, kontynuował karierę zawodową współpracując z pismami "Ty i Ja" (fotografie modowe), "Perspektywy", "Razem", "Twój Styl". Stale doskonaląc warsztat, promował wykonane przez siebie prace. W 1996 roku założył Galerię-Studio Gierałtowskiego. Artysta rozpoznawany jest jako twórca nietuzinkowych portretów przedstawicieli polskiej kultury, sztuki, nauki, polityki. Często wbrew woli modela komponuje zdjęcia obrazując jego charakter (nieostry portret Magdaleny Abakanowicz), bawiąc się kompozycją (Wisława Szymborska patrząca w obiektyw zza klatki z papugami) czy rekwizytami (Waldemar Świerzy z miską na głowie zamiast standardowego nakrycia głowy). Na jego fotografiach zobaczyć możemy m.in. Kalinę Jędrusik, Czesława Miłosza, Tadeusza Kantora, Leszka Kołakowskiego, Stanisława Lema. W 2002 roku powstał film dokumentalny w reżyserii Borysa Lankosza "Polacy, Polacy" ukazujący sylwetkę artysty.

20
Krzysztof GIERAŁTOWSKI (ur. 1938, Warszawa)

Tadeusz Brzozowski z cyklu Indywidualności polskie, 1986/2012 r.

lifetime print, 4/10, fotografia czarno-biała/papier fotograficzny, 40 x 60 cm
na odwrociu sygnowana i opisana: `Tadeusz Brzozowski | K. Gierałtowski | 4/10` oraz nalepka autorska `Galeria/Studio | KRZYSZTOF | GIERAŁTOWSKI` oraz `TADEUSZ BRZOZOWSKI | Malarz`

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Portret wykonany w pracowni malarza, gdzie autor fotografii zobaczył "fotkę" artysty w roli Księcia w "Balladynie", wojennej inscenizacji Tadeusza Kantora. Fotograf rzucił do Brzozowskiego: "Jest pan księciem malarzy", a on wówczas spontanicznie ukoronował się wyciętym z kartonu rekwizytem.

Przygodę z fotografowaniem rozpoczął w trakcie studiów na Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Jako młody buntownik, początkowo na swych fotografiach prezentował swój pogląd na polityczne idee. Burzliwy debiut zakończony został zerwaniem prac ze ścian przez pierwszego sekretarza partii w roku 1963. Po pierwszych doświadczeniach w roli niezależnego fotografa, kontynuował karierę zawodową współpracując z pismami "Ty i Ja" (fotografie modowe), "Perspektywy", "Razem", "Twój Styl". Stale doskonaląc warsztat, promował wykonane przez siebie prace. W 1996 roku założył Galerię-Studio Gierałtowskiego. Artysta rozpoznawany jest jako twórca nietuzinkowych portretów przedstawicieli polskiej kultury, sztuki, nauki, polityki. Często wbrew woli modela komponuje zdjęcia obrazując jego charakter (nieostry portret Magdaleny Abakanowicz), bawiąc się kompozycją (Wisława Szymborska patrząca w obiektyw zza klatki z papugami) czy rekwizytami (Waldemar Świerzy z miską na głowie zamiast standardowego nakrycia głowy). Na jego fotografiach zobaczyć możemy m.in. Kalinę Jędrusik, Czesława Miłosza, Tadeusza Kantora, Leszka Kołakowskiego, Stanisława Lema. W 2002 roku powstał film dokumentalny w reżyserii Borysa Lankosza "Polacy, Polacy" ukazujący sylwetkę artysty.