Okoliczności poznania Barbary Falender i Andy Rottenberg są dość szczególne - po raz pierwszy spotkały się w terminalu lotniska w Mediolanie, gdy obydwie wracały do Polski z wydarzeń artystycznych, w których uczestniczyły niezależnie od siebie. Był 1976 rok, na lotniskach stali żandarmi zajmujący się dokładnym sprawdzaniem wszystkich podróżnych. Gdy jeden z młodych mężczyzn zaczął wodzić dłońmi po ciele Barbary Falender, ta wykrzyknęła: "Jak fajnie! To ja ciebie też pomacam!" i zaczęła powtarzać ruchy swojego poprzednika, wykonując barwny performance. W ten sposób przykuła uwagę większości oczekujących. Przyjaźń obu kobiet zaowocowała nie tylko licznymi spotkaniami na gruncie prywatnym, lecz także tekstem Andy Rottenberg o twórczości Falender, napisanym w formie listu. Według kuratorki praca, którą otrzymała od rzeźbiarki, pochodzi z wybitnego okresu jej twórczości. To czas jawnie feministycznych "Poduszek erotycznych" i niezwykle ciekawych, pełnych mocnego sensualizmu szkiców.

Uprawia rzeźbę, rysunek i fotografię. Studiowała w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (1966-1970), na Wydziale Rzeźby w pracowni prof. Jerzego Jarnuszkiewicza, uzyskując dyplom w 1972 roku. Artystka pracuje w kamieniu, brązie, epoksydzie oraz w porcelanie. W 1976 roku otrzymała stypendium rządu włoskiego za realizację rzeźb w marmurze, w Carrarze. Zdobyła I nagrodę na Salonie Zimowym w Radomiu w 1980 roku i nagrodę na III Sympozjum Rzeźby Fanano, w 1985 roku. Uczestniczyła w wielu międzynarodowych sympozjach rzeźbiarskich m.in.: w Villany (1979); w Digne les Bains (1991), w Guilin Yuzi Paradise, Chiny (2000). Realizowała scenografię i kostiumy do sztuk: Dla Fedry Per Olafa Enquista, TV Telewizji oraz Yourcenar, Teatr Rozrywki, Chorzów (1997).

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

36
Barbara FALENDER (ur. 1947, Wrocław)

Szkice do rzeźby Sen, 1976 r.

długopis, ołówek/papier, 42 x 59 cm
sygnowany, datowany, opisany i dedykowany p.d.: 'SZKICE DO "SNU" CARRARA 1976 | BARBARA FALENDER | ANDO KOCHANA, ŻEBYŚ CHCIAŁA ZROZUMIEĆ TO CO TERAZ, TAK JAK TO CO | WTEDY - 1990 WARSZAWA'

POCHODZENIE:
- dar od artystki, ok. 1990

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Okoliczności poznania Barbary Falender i Andy Rottenberg są dość szczególne - po raz pierwszy spotkały się w terminalu lotniska w Mediolanie, gdy obydwie wracały do Polski z wydarzeń artystycznych, w których uczestniczyły niezależnie od siebie. Był 1976 rok, na lotniskach stali żandarmi zajmujący się dokładnym sprawdzaniem wszystkich podróżnych. Gdy jeden z młodych mężczyzn zaczął wodzić dłońmi po ciele Barbary Falender, ta wykrzyknęła: "Jak fajnie! To ja ciebie też pomacam!" i zaczęła powtarzać ruchy swojego poprzednika, wykonując barwny performance. W ten sposób przykuła uwagę większości oczekujących. Przyjaźń obu kobiet zaowocowała nie tylko licznymi spotkaniami na gruncie prywatnym, lecz także tekstem Andy Rottenberg o twórczości Falender, napisanym w formie listu. Według kuratorki praca, którą otrzymała od rzeźbiarki, pochodzi z wybitnego okresu jej twórczości. To czas jawnie feministycznych "Poduszek erotycznych" i niezwykle ciekawych, pełnych mocnego sensualizmu szkiców.

Uprawia rzeźbę, rysunek i fotografię. Studiowała w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (1966-1970), na Wydziale Rzeźby w pracowni prof. Jerzego Jarnuszkiewicza, uzyskując dyplom w 1972 roku. Artystka pracuje w kamieniu, brązie, epoksydzie oraz w porcelanie. W 1976 roku otrzymała stypendium rządu włoskiego za realizację rzeźb w marmurze, w Carrarze. Zdobyła I nagrodę na Salonie Zimowym w Radomiu w 1980 roku i nagrodę na III Sympozjum Rzeźby Fanano, w 1985 roku. Uczestniczyła w wielu międzynarodowych sympozjach rzeźbiarskich m.in.: w Villany (1979); w Digne les Bains (1991), w Guilin Yuzi Paradise, Chiny (2000). Realizowała scenografię i kostiumy do sztuk: Dla Fedry Per Olafa Enquista, TV Telewizji oraz Yourcenar, Teatr Rozrywki, Chorzów (1997).

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.