Rysunek to szkice – wykorzystane i niewykorzystane – w finalnym dziele do monumentalnego (4 x 3,5 m) obrazu Divina Polonia z 1998 roku. Dzieło zamówił u Franciszka Starowieyskiego minister Spraw Zagranicznych RP Bronisław Geremek. Oryginalny tytuł obrazu brzmiał: Divina Polonia rapta per Europa Profana (Święta Polska porwana przez Świecką Europę). W wyniku kontrowersji, jakie obraz wzbudził wśród unijnych urzędników, tytuł został skrócony do dwóch pierwszych słów, reszta została zatarta. Scena nawiązuje do mitu o porwaniu Europy przez Zeusa (tu w postaci stechnicyzowanego byka, którego dosiada Europa z równie „mechanicznymi” skrzydłami). Polskę symbolizuje kobieca postać z aureolą (po prawej). Sprawia wrażenie niechętnej porwaniu, a w każdym razie sceptycznej.
pastel, papier
28,3 x 40,3 cm (w świetle passe-partout)
sygn. l.d.: 16 FS 98 [data przedzielona monogramem wiązanym], niżej p.: W [w brąz. kółku]
Na odwr. p.d. nalepka druk. z wystawy: Franciszek | Starowieyski | Divina Polonia | Kraków, czerwiec – lipiec 1998 | ARTEMIS | galeria sztuki [w ramce] | [adres i tel. galerii], niżej nalepka z samą nazwą galerii.
Rysunek to szkice – wykorzystane i niewykorzystane – w finalnym dziele do monumentalnego (4 x 3,5 m) obrazu Divina Polonia z 1998 roku. Dzieło zamówił u Franciszka Starowieyskiego minister Spraw Zagranicznych RP Bronisław Geremek. Oryginalny tytuł obrazu brzmiał: Divina Polonia rapta per Europa Profana (Święta Polska porwana przez Świecką Europę). W wyniku kontrowersji, jakie obraz wzbudził wśród unijnych urzędników, tytuł został skrócony do dwóch pierwszych słów, reszta została zatarta. Scena nawiązuje do mitu o porwaniu Europy przez Zeusa (tu w postaci stechnicyzowanego byka, którego dosiada Europa z równie „mechanicznymi” skrzydłami). Polskę symbolizuje kobieca postać z aureolą (po prawej). Sprawia wrażenie niechętnej porwaniu, a w każdym razie sceptycznej.