Duża realizacja rzeźby "Drzewo życia" znajduje się w zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi. Rzeźba została zakupiona w 1981 roku przez ówczesnego dyrektora Muzeum Sztuki w Łodzi, Ryszarda Stanisławskiego do słynnej Międzynarodowej Kolekcji Sztuki XX wieku. "- Wtedy uwierzyłam, że jestem artystą, że coś znaczę, skoro zwrócił, że jestem artystą, że coś znaczę, skoro zwrócił na mnie uwagę sam Stanisławski, szef najważniejszej wtedy instytucji sztuki w Polsce" - wspominała na Barbara Falender.
"Sposób opracowania powierzchni rzeźb Falender, bogactwo ich modelunku, przywodzi na myśl twórczość Auguste`a Rodina. Podobnie jak ten francuski artysta, rzeźbiarka w swych dziełach operuje często efektem "roztapiania", czy też "zanikania" ludzkiej figury w nieukształtowanej masie materii."
(Figura w rzeźbie polskiej XIX i XX wieku, [red. Piotr Szubert], Warszawa - Orońsko 1999)
Artystka studiowała w ASP w Warszawie (1966-1970), na Wydziale Rzeźby w pracowni prof. Jerzego Jarnuszkiewicza, uzyskując dyplom w 1972 r. Uprawia rzeźbę, rysunek i fotografię. Pracuje w kamieniu, brązie, epoksydzie oraz w porcelanie. W 1976 r. otrzymała stypendium rządu włoskiego za realizację rzeźb w marmurze, w Carrarze. Zdobyła I nagrodę na Salonie Zimowym w Radomiu w 1980 i nagrodę na III Sympozjum Rzeźby Fanano, w 1985 r. Uczestniczyła w wielu międzynarodowych sympozjach rzeźbiarskich m.in.: w Villany (1979); w Digne les Bains (1991), w Guilin Yuzi Paradise, Chiny (2000). Realizowała scenografię i kostiumy do sztuk: Dla Fedry Per Olafa Enquista, TV Telewizji oraz Yourcenar, Teatr Rozrywki, Chorzów (1997).

12
Barbara FALENDER (ur. 1947, Wrocław)

Szkic do Drzewa życia

brąz patynowany, 35 x 13 cm
sygnowany: `FALENDER`
LITERATURA:
porównaj - Barbara Falender, rzeźba, katalog wystawy, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Orońsko 2007, kat. 47, s. 58-49

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Duża realizacja rzeźby "Drzewo życia" znajduje się w zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi. Rzeźba została zakupiona w 1981 roku przez ówczesnego dyrektora Muzeum Sztuki w Łodzi, Ryszarda Stanisławskiego do słynnej Międzynarodowej Kolekcji Sztuki XX wieku. "- Wtedy uwierzyłam, że jestem artystą, że coś znaczę, skoro zwrócił, że jestem artystą, że coś znaczę, skoro zwrócił na mnie uwagę sam Stanisławski, szef najważniejszej wtedy instytucji sztuki w Polsce" - wspominała na Barbara Falender.
"Sposób opracowania powierzchni rzeźb Falender, bogactwo ich modelunku, przywodzi na myśl twórczość Auguste`a Rodina. Podobnie jak ten francuski artysta, rzeźbiarka w swych dziełach operuje często efektem "roztapiania", czy też "zanikania" ludzkiej figury w nieukształtowanej masie materii."
(Figura w rzeźbie polskiej XIX i XX wieku, [red. Piotr Szubert], Warszawa - Orońsko 1999)
Artystka studiowała w ASP w Warszawie (1966-1970), na Wydziale Rzeźby w pracowni prof. Jerzego Jarnuszkiewicza, uzyskując dyplom w 1972 r. Uprawia rzeźbę, rysunek i fotografię. Pracuje w kamieniu, brązie, epoksydzie oraz w porcelanie. W 1976 r. otrzymała stypendium rządu włoskiego za realizację rzeźb w marmurze, w Carrarze. Zdobyła I nagrodę na Salonie Zimowym w Radomiu w 1980 i nagrodę na III Sympozjum Rzeźby Fanano, w 1985 r. Uczestniczyła w wielu międzynarodowych sympozjach rzeźbiarskich m.in.: w Villany (1979); w Digne les Bains (1991), w Guilin Yuzi Paradise, Chiny (2000). Realizowała scenografię i kostiumy do sztuk: Dla Fedry Per Olafa Enquista, TV Telewizji oraz Yourcenar, Teatr Rozrywki, Chorzów (1997).