Obraz przedstawia epizod, zwycięskiej dla Rosjan, bitwy z wojskami pruskimi rozegranej podczas wojny siedmioletniej 30 VIII 1757, pod Jägersdorf (wioska w Prusach Wschodnich nad Pergołą).
W tym dynamicznym, pełnym ekspresji obrazie Jerzy powtórzył motyw i kompozycję z dzieła ojca, Wojciecha. Było to jedno z trzech dużych, obecnie niezachowanych, płócien, które Wojciech namalował na zamówienie cesarza Wilhelma II z przeznaczeniem dla - otwartego w 1901 - oficerskiego kasyna pułku pruskich czarnych huzarów śmierci (Leib-Husaren-Regiment) stacjonującego w Gdańsku-Wrzeszczu (przy dawnej ul. Hochstriess; obecnie Słowackiego). Malując swój obraz Jerzy posłużył się szkicem do tego wielkiego płótna, szkicem, który wówczas znajdował się w krakowskim domu Kossaków, a dziś stanowi własność Muzeum Lubelskiego (olej, płótno, 51 x 73 cm).
olej, tektura naklejona nd sklejkę
29,5 x 43,5 cm
sygn. p.d.: Jerzy Kossak | 1934
W załączeniu ekspertyza p. Tadeusza Matuszczaka z 28 V 2015.
Obraz przedstawia epizod, zwycięskiej dla Rosjan, bitwy z wojskami pruskimi rozegranej podczas wojny siedmioletniej 30 VIII 1757, pod Jägersdorf (wioska w Prusach Wschodnich nad Pergołą).
W tym dynamicznym, pełnym ekspresji obrazie Jerzy powtórzył motyw i kompozycję z dzieła ojca, Wojciecha. Było to jedno z trzech dużych, obecnie niezachowanych, płócien, które Wojciech namalował na zamówienie cesarza Wilhelma II z przeznaczeniem dla - otwartego w 1901 - oficerskiego kasyna pułku pruskich czarnych huzarów śmierci (Leib-Husaren-Regiment) stacjonującego w Gdańsku-Wrzeszczu (przy dawnej ul. Hochstriess; obecnie Słowackiego). Malując swój obraz Jerzy posłużył się szkicem do tego wielkiego płótna, szkicem, który wówczas znajdował się w krakowskim domu Kossaków, a dziś stanowi własność Muzeum Lubelskiego (olej, płótno, 51 x 73 cm).