Radek Szlaga od lat bada znaczenie symboli narodowych, poddając je dekonstrukcji i reinterpretacji. W jego twórczości godło Polski przestaje być nienaruszalnym znakiem – staje się dynamicznym obrazem, który artysta rozwarstwia, przekształca i składa na nowo.
„To już kolejne podejście do motywu godła, obecnego w zbiorowej pamięci i wdrukowanego w nasze DNA. Wracam do niego chętnie, za każdym razem wprowadzając niewielkie zmiany – akcenty, kolor – tak, by pozostał rozpoznawalny i komfortowy dla naszych zmysłów, a jednocześnie niósł zmodyfikowany przekaz. Interesują mnie mity i narracje kształtujące naszą świadomość, a tym samym naszą rzeczywistość. To kolejne studium, próba zrozumienia działania informacji, mechanizmów jej dystrybucji i tej delikatnej struktury, jaką jest prawda” – pisze artysta.
Wychowany w PRL-u i kształcony w latach 90., Szlaga doskonale rozumie ewolucję tego symbolu – od oficjalnej narracji państwowej po jego obecność w szkolnej codzienności. Jego charakterystyczna technika malarska, oparta na warstwowym nakładaniu farby i rozrywaniu formy, sprawia, że orzeł w jego pracach jawi się jako fragmentaryczny, pełen napięcia znak – jednocześnie znajomy i obcy.
Podejście Szlagi wpisuje się w szerszą tendencję współczesnej sztuki do krytycznego spojrzenia na narodowe symbole, ukazując ich wieloznaczność i ewolucję w zmieniającym się kontekście kulturowym. Jego prace to nie tylko artystyczna interpretacja godła, ale także komentarz na temat jego roli w polskiej świadomości zbiorowej.
olej/płótno, 61 x 56 cm,
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'PAN | RDK | 2025 | 61 x 56 | cm | R. Szlaga'
Radek Szlaga od lat bada znaczenie symboli narodowych, poddając je dekonstrukcji i reinterpretacji. W jego twórczości godło Polski przestaje być nienaruszalnym znakiem – staje się dynamicznym obrazem, który artysta rozwarstwia, przekształca i składa na nowo.
„To już kolejne podejście do motywu godła, obecnego w zbiorowej pamięci i wdrukowanego w nasze DNA. Wracam do niego chętnie, za każdym razem wprowadzając niewielkie zmiany – akcenty, kolor – tak, by pozostał rozpoznawalny i komfortowy dla naszych zmysłów, a jednocześnie niósł zmodyfikowany przekaz. Interesują mnie mity i narracje kształtujące naszą świadomość, a tym samym naszą rzeczywistość. To kolejne studium, próba zrozumienia działania informacji, mechanizmów jej dystrybucji i tej delikatnej struktury, jaką jest prawda” – pisze artysta.
Wychowany w PRL-u i kształcony w latach 90., Szlaga doskonale rozumie ewolucję tego symbolu – od oficjalnej narracji państwowej po jego obecność w szkolnej codzienności. Jego charakterystyczna technika malarska, oparta na warstwowym nakładaniu farby i rozrywaniu formy, sprawia, że orzeł w jego pracach jawi się jako fragmentaryczny, pełen napięcia znak – jednocześnie znajomy i obcy.
Podejście Szlagi wpisuje się w szerszą tendencję współczesnej sztuki do krytycznego spojrzenia na narodowe symbole, ukazując ich wieloznaczność i ewolucję w zmieniającym się kontekście kulturowym. Jego prace to nie tylko artystyczna interpretacja godła, ale także komentarz na temat jego roli w polskiej świadomości zbiorowej.