o konstrukcji wieńcowej, o prostych bokach i froncie oraz ściętych frontowych narożach, dwuskrzydłowa, z dwoma szufladami, zwieńczona falistym, profilowanym gzymsem, rozerwanym, z kroksztynkiem po środku, wsparta na pięciu toczonych nogach, w kształcie spłaszczonych kul. Ramy skrzydeł drzwi faliście wycięte od strony wewnętrznej, dekorowane intarsjowanymi wazami z kwiatami, analogicznie dekorowane naroża, listwa przymykowa oraz wieniec górny. Lica szuflad z gwie¼dzistymi poduchami.

Forma mebla była typowa dla stolarstwa środkowo-europejskiego z okresu rokoka (przerwany naczółek, faliste ramy skrzydeł drzwi oraz wzór dekoracji). Typ dekoracji w formie intarsjowanych bukietów kwiatów z tulipanami oraz podbarwianymi na zielono listkami wykorzystywany był w elbląskim ośrodku stolarskim. Zarówno w formie, jak i w dekoracji można zauważyć wpływ meblarstwa holenderskiego, którego wzory poprzez kontakty z Gdańskiem promieniowały na inne ośrodki w Rzeczpospolitej. Autentyczność mebla potwierdzają zachowane ślady obróbki, napraw i konserwacji

808
Szafa sieniowa w stylu rokokowym

Konstrukcja - olcha; fornir - jesion; 234,3 x 185,3 x 74 cm;
Polska, Elbląg (?); 1 poł. XVIII w..

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

o konstrukcji wieńcowej, o prostych bokach i froncie oraz ściętych frontowych narożach, dwuskrzydłowa, z dwoma szufladami, zwieńczona falistym, profilowanym gzymsem, rozerwanym, z kroksztynkiem po środku, wsparta na pięciu toczonych nogach, w kształcie spłaszczonych kul. Ramy skrzydeł drzwi faliście wycięte od strony wewnętrznej, dekorowane intarsjowanymi wazami z kwiatami, analogicznie dekorowane naroża, listwa przymykowa oraz wieniec górny. Lica szuflad z gwie¼dzistymi poduchami.

Forma mebla była typowa dla stolarstwa środkowo-europejskiego z okresu rokoka (przerwany naczółek, faliste ramy skrzydeł drzwi oraz wzór dekoracji). Typ dekoracji w formie intarsjowanych bukietów kwiatów z tulipanami oraz podbarwianymi na zielono listkami wykorzystywany był w elbląskim ośrodku stolarskim. Zarówno w formie, jak i w dekoracji można zauważyć wpływ meblarstwa holenderskiego, którego wzory poprzez kontakty z Gdańskiem promieniowały na inne ośrodki w Rzeczpospolitej. Autentyczność mebla potwierdzają zachowane ślady obróbki, napraw i konserwacji