OPIS PRACY: Tematyka syberyjska pojawiła się w umyśle Jacka Malczewskiego już w latach 70., pierwsze obrazy z tego cyklu powstały natomiast na początku kolejnej dekady, a ostatnie już w XX stuleciu. Prezentowana praca ukazuje wzruszającą scenę modlitwy na etapie. Dosyć wyjątkowe w tym przypadku jest ujęcie chłopców jako głównych bohaterów kompozycji – w innych obrazach cyklu właściwie rzadko pojawiają się dzieci. Chłopcy klęczą przy drewnianym stole, na którym położyli przed momentem kijki od tobołków podróżnych oraz zdjęte do modlitwy nakrycia głowy. Za nimi stoi mężczyzna, który czyta fragment brewiarza czy Biblii. W oddali widoczne są lekko już rozmywające się postacie sybiraków, z których jeden z zaciekawieniem spogląda na rozgrywającą się na pierwszym planie scenę. Obraz malowany jest w typowej dla artysty gamie barwnej, a zielonkawo-błękitne cienie kolorystycznie wpisują dzieło w sentymentalny nastrój patriotyczno-historycznego cyklu syberyjskiego.

05
Jacek MALCZEWSKI (1854-1929)

Sybiracy – modlitwa, 1895

olej, deska, 31 x 20,7 cm,
sygn. i dat. p.d.: “J Malczewski 95”.
Praca jest oprawiona.

Zobacz katalog

Krakowski Dom Aukcyjny

V Aukcja Dzieł Sztuki

29.10.2020

19:00

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

OPIS PRACY: Tematyka syberyjska pojawiła się w umyśle Jacka Malczewskiego już w latach 70., pierwsze obrazy z tego cyklu powstały natomiast na początku kolejnej dekady, a ostatnie już w XX stuleciu. Prezentowana praca ukazuje wzruszającą scenę modlitwy na etapie. Dosyć wyjątkowe w tym przypadku jest ujęcie chłopców jako głównych bohaterów kompozycji – w innych obrazach cyklu właściwie rzadko pojawiają się dzieci. Chłopcy klęczą przy drewnianym stole, na którym położyli przed momentem kijki od tobołków podróżnych oraz zdjęte do modlitwy nakrycia głowy. Za nimi stoi mężczyzna, który czyta fragment brewiarza czy Biblii. W oddali widoczne są lekko już rozmywające się postacie sybiraków, z których jeden z zaciekawieniem spogląda na rozgrywającą się na pierwszym planie scenę. Obraz malowany jest w typowej dla artysty gamie barwnej, a zielonkawo-błękitne cienie kolorystycznie wpisują dzieło w sentymentalny nastrój patriotyczno-historycznego cyklu syberyjskiego.