Heliograwiura rozpowszechniona w XIX wieku została wyparta później przez rotograwiurę, gdyż heliograwiura jest metodą drogą i bardzo czasochłonną. Obecnie bywa używana w grafice artystycznej. Płyty otrzymane techniką heliograwiury można uzupełniać innymi metodami technik druku wklęsłego. Sporadycznie używa się tej techniki także przy reprodukcji dzieł sztuki, gdy trzeba stworzyć niewielką liczbę kopii o bardzo wysokiej jakości.
Hieronim Bosch-malarz i rysownik przełomu późnego gotyku i wczesnego renesansu północnego. Jego twórczość charakteryzuje złożona symbolika, dotycząca w wielu przypadkach grzeszności i niedoskonałości człowieka, poprzez swą zawiłość nie do końca jasna dla odbiorców. Mówi się, że malarstwo Boscha stanowiło inspirację dla XX-wiecznych surrealistów. Jako pierwszy malarz w Europie Północnej w swoich dziełach pozostawiał wyraźne ślady pędzla, nie dążył do wygładzenia powierzchni. Taki zabieg służył dla podkreślenia ekspresji, która często stanowi dopełnienie do treści dzieł.
Rzadko spotykana u innych malarzy tematyka i mnogość wyjątkowych, charakterystycznych dla Boscha wątków, przyczyniły się do rozmaitych przypuszczeń. Spośród hipotez wyróżnia się podejrzenie uprawiania astrologii, alchemii, o sympatię Boscha dla heretyckich ideologii różnych sekt pojawiających się licznie w XVI w. w Holandii. Pojawiły się też przypuszczenia, że malował dzieła dla sekty Wolnego Ducha - wiele motywów i treści zawartych w jego dziełach często odbiegają od wzorców ściśle chrześcijańskich, sięgając do znaków kojarzących się z ludowymi podaniami, judaistycznych czy nawet magicznych. Możliwe też, że Bosch zawarł w swoich dziełach tajemnice niezaspokojonej psychiki w sposób silny uderzające na podświadomość malarza. Jedna z hipotez podkreśla wrażliwość Boscha, który mimo chrześcijańskiej postawy, był często zmuszony do duchowych walk z rozmaitymi pokusami, myślami o grzechu i seksualnymi obsesjami.
Symbolika w obrazach Boscha jest złożona i wielowymiarowa. W przypadku “Świętego Krzysztofa niosącego Jezusa przez grzeszny świat”, postać świętego w przerysowanej proporcji może być interpretowana jako metafora duchowej podróży i wytrwałości w wierze pomimo pokus i grzechów świata. Jezus na ramionach Krzysztofa symbolizuje przewodnictwo i ochronę, jaką wiara oferuje wędrowcom przez życie. Po śmierci artysta zyskał wielkie uznanie, a jego dziełami zainteresowali się najbogatsi kolekcjonerzy dzieł sztuki m.in. król hiszpański, Filip II, stąd największa ich kolekcja znajduje się obecnie w muzeum Prado w Madrycie.
heliograwiura barwna, papier welinowy o wysokiej gramaturze, 23 x 31 (odcisk płyty), 28 x 38 (w ramie), numerowana ołówkiem 1/300, sygn. z płyty pod kompozycją „Hieronimus Bosch”, sucha pieczęć wydawcy l. d. : litera K otoczona słowami „EDITION LIMITED CERTIFIED ARTS USA EUROPE SINCE 1998”.
Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacjiHeliograwiura rozpowszechniona w XIX wieku została wyparta później przez rotograwiurę, gdyż heliograwiura jest metodą drogą i bardzo czasochłonną. Obecnie bywa używana w grafice artystycznej. Płyty otrzymane techniką heliograwiury można uzupełniać innymi metodami technik druku wklęsłego. Sporadycznie używa się tej techniki także przy reprodukcji dzieł sztuki, gdy trzeba stworzyć niewielką liczbę kopii o bardzo wysokiej jakości.
Hieronim Bosch-malarz i rysownik przełomu późnego gotyku i wczesnego renesansu północnego. Jego twórczość charakteryzuje złożona symbolika, dotycząca w wielu przypadkach grzeszności i niedoskonałości człowieka, poprzez swą zawiłość nie do końca jasna dla odbiorców. Mówi się, że malarstwo Boscha stanowiło inspirację dla XX-wiecznych surrealistów. Jako pierwszy malarz w Europie Północnej w swoich dziełach pozostawiał wyraźne ślady pędzla, nie dążył do wygładzenia powierzchni. Taki zabieg służył dla podkreślenia ekspresji, która często stanowi dopełnienie do treści dzieł.
Rzadko spotykana u innych malarzy tematyka i mnogość wyjątkowych, charakterystycznych dla Boscha wątków, przyczyniły się do rozmaitych przypuszczeń. Spośród hipotez wyróżnia się podejrzenie uprawiania astrologii, alchemii, o sympatię Boscha dla heretyckich ideologii różnych sekt pojawiających się licznie w XVI w. w Holandii. Pojawiły się też przypuszczenia, że malował dzieła dla sekty Wolnego Ducha - wiele motywów i treści zawartych w jego dziełach często odbiegają od wzorców ściśle chrześcijańskich, sięgając do znaków kojarzących się z ludowymi podaniami, judaistycznych czy nawet magicznych. Możliwe też, że Bosch zawarł w swoich dziełach tajemnice niezaspokojonej psychiki w sposób silny uderzające na podświadomość malarza. Jedna z hipotez podkreśla wrażliwość Boscha, który mimo chrześcijańskiej postawy, był często zmuszony do duchowych walk z rozmaitymi pokusami, myślami o grzechu i seksualnymi obsesjami.
Symbolika w obrazach Boscha jest złożona i wielowymiarowa. W przypadku “Świętego Krzysztofa niosącego Jezusa przez grzeszny świat”, postać świętego w przerysowanej proporcji może być interpretowana jako metafora duchowej podróży i wytrwałości w wierze pomimo pokus i grzechów świata. Jezus na ramionach Krzysztofa symbolizuje przewodnictwo i ochronę, jaką wiara oferuje wędrowcom przez życie. Po śmierci artysta zyskał wielkie uznanie, a jego dziełami zainteresowali się najbogatsi kolekcjonerzy dzieł sztuki m.in. król hiszpański, Filip II, stąd największa ich kolekcja znajduje się obecnie w muzeum Prado w Madrycie.