Jerzy Kossak - najmłodszy przedstawiciel malującej rodziny Kossaków - warsztatu uczył się od najmłodszych lat w pracowniach ojca i dziadka. Stale mieszkał w Krakowie. W czasie I wojny światowej służył w wojsku austriackim. W latach 1925-26 podróżował wraz z ojcem po dworach Wielkopolski, gdzie na zamówienie tamtejszego ziemiaństwa wykonywał liczne obrazy i portrety; niektóre sygnowane wspólnie z ojcem. Jego twórczość zdominowała tematyka batalistyczna. Malował sceny z powstania listopadowego, epopei napoleońskiej, I wojny światowej i batalii 1920 roku. Często powtarzał też motywy rodzajowe z ułanem, koniem i dziewczyną oraz sceny z polowań, napadów wilków i wesel. Obrazy artysty zawsze cieszyły się dużą popularnością. Ojciec malarza, Wojciech Kossak, w okresie międzywojennym, aż pięciokrotnie wyjeżdżał do Ameryki, aby podreperować budżet, bowiem utrzymywanie willi w Krakowie zw. Kossakówką i pracowni w warszawskim hotelu Bristol pochłaniało znaczne środki. Zarzucony licznymi zamówieniami usiłował nakłonić syna do pomocy namawiając go na przyjazd do Ameryki. Zachęcał Jerzego pisząc mu o dużej popularności, jaką cieszyły się tam jego
obrazy: "Mnóstwo tu ludzie wiedzą o Cocu, masa jego obrazów tu idzie, (…). Zabawna jest tutaj popularność of Dżery Kossak. (..)". Jerzy Kossak nie zdecydował się jednak na wyjazd, a liczne obrazy ze scenami przedstawiającymi kowboi ze stadem koni na stepach kalifornijskich, powstały na podstawie kompozycji i szkiców namalowanych przez Wojciecha Kossaka.

Przedstawienia świętego Huberta na polowaniu należały do ulubionych tematów Jerzego Kossaka. W roku 1937 właśnie za jedną ze swoich kompozycji ze św. Hubertem został nagrodzony medalem na Międzynarodowej Wystawie Łowieckiej w Berlinie. Prezentowane dzieło, ukazujące klęczącego Huberta przed ukazującym się mu białym jeleniem z promieniejącym krzyżem w wieńcu poroża, najbliższe jest ikonograficznie kompozycji zatytułowanej Święty Hubert na polowaniu uklęka przed jeleniem powstałej w roku 1931 (por.: K. Olszański, Jerzy Kossak, Wrocław, Warszawa, Kraków 1992, s. 48, poz. kat. 214, il. 214).

29
Jerzy KOSSAK (1886 Kraków - 1955 Kraków)

ŚWIĘTY HUBERT, ok. 1940

Olej, tektura;
65,5 x 54 cm
Sygnowany p.d.: Przewielebnemu Księdzu Proboszczowi J. Masnemu | Jerzy Kossak | 1940

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Jerzy Kossak - najmłodszy przedstawiciel malującej rodziny Kossaków - warsztatu uczył się od najmłodszych lat w pracowniach ojca i dziadka. Stale mieszkał w Krakowie. W czasie I wojny światowej służył w wojsku austriackim. W latach 1925-26 podróżował wraz z ojcem po dworach Wielkopolski, gdzie na zamówienie tamtejszego ziemiaństwa wykonywał liczne obrazy i portrety; niektóre sygnowane wspólnie z ojcem. Jego twórczość zdominowała tematyka batalistyczna. Malował sceny z powstania listopadowego, epopei napoleońskiej, I wojny światowej i batalii 1920 roku. Często powtarzał też motywy rodzajowe z ułanem, koniem i dziewczyną oraz sceny z polowań, napadów wilków i wesel. Obrazy artysty zawsze cieszyły się dużą popularnością. Ojciec malarza, Wojciech Kossak, w okresie międzywojennym, aż pięciokrotnie wyjeżdżał do Ameryki, aby podreperować budżet, bowiem utrzymywanie willi w Krakowie zw. Kossakówką i pracowni w warszawskim hotelu Bristol pochłaniało znaczne środki. Zarzucony licznymi zamówieniami usiłował nakłonić syna do pomocy namawiając go na przyjazd do Ameryki. Zachęcał Jerzego pisząc mu o dużej popularności, jaką cieszyły się tam jego
obrazy: "Mnóstwo tu ludzie wiedzą o Cocu, masa jego obrazów tu idzie, (…). Zabawna jest tutaj popularność of Dżery Kossak. (..)". Jerzy Kossak nie zdecydował się jednak na wyjazd, a liczne obrazy ze scenami przedstawiającymi kowboi ze stadem koni na stepach kalifornijskich, powstały na podstawie kompozycji i szkiców namalowanych przez Wojciecha Kossaka.

Przedstawienia świętego Huberta na polowaniu należały do ulubionych tematów Jerzego Kossaka. W roku 1937 właśnie za jedną ze swoich kompozycji ze św. Hubertem został nagrodzony medalem na Międzynarodowej Wystawie Łowieckiej w Berlinie. Prezentowane dzieło, ukazujące klęczącego Huberta przed ukazującym się mu białym jeleniem z promieniejącym krzyżem w wieńcu poroża, najbliższe jest ikonograficznie kompozycji zatytułowanej Święty Hubert na polowaniu uklęka przed jeleniem powstałej w roku 1931 (por.: K. Olszański, Jerzy Kossak, Wrocław, Warszawa, Kraków 1992, s. 48, poz. kat. 214, il. 214).