POCHODZENIE:
kolekcja prywatna, Polska

Scena przedstawiająca św. Franciszka obejmującego ukrzyżowanego Chrystusa to interesujący przykład reinterpretacji znanego w kulturze motywu ikonograficznego. Płótno jest kopią obrazu przechowywanego w Muzeum Sztuk Pięknych w Sewilli, który namalował około 1668 hiszpański mistrz baroku, Bartolomé Esteban Murillo. Julian Kruczkowski wykreował wizerunek o charakterze dewocyjnym, w którym nieco odszedł od kopiowanego dzieła. Obraz Murillo odznacza się dynamizmem i silną ekspresją potęgowaną dodatkowo poprzez mistyczny światłocień. Kruczkowski nieco złagodził wizyjność przedstawianej sceny, nieznacznie rozjaśnił i ujednolicił tło. Pomimo tych zabiegów artysta zachował pierwotny wyraz ideowy. Wiernie oddał rany ukrzyżowanego oraz stygmaty św. Franciszka pojmowanego w tym kontekście jako alter Christus. Podtrzymywany przez postacie aniołków otwarty ewangeliarz na swych kartach zawiera tę samą frazę, co na obrazie Hiszpana. Fragment łacińskiego tekstu to cytat z Ewangelii św. Łukasza, który głosi: „Qui non renuntiat omnibus qui possidet non potest meus esse discipulus” (Kto nie wyrzeka się wszystkiego, co posiada, nie może być moim uczniem).

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

175
Julian KRUCZKOWSKI (XIX/XX w.)

Święty Franciszek z Ukrzyżowanym Chrystusem, 1918

olej/płótno, 134 x 91 cm
sygnowany i datowany l.d.: 'J Kruczkowski | Lwów 1918'

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

POCHODZENIE:
kolekcja prywatna, Polska

Scena przedstawiająca św. Franciszka obejmującego ukrzyżowanego Chrystusa to interesujący przykład reinterpretacji znanego w kulturze motywu ikonograficznego. Płótno jest kopią obrazu przechowywanego w Muzeum Sztuk Pięknych w Sewilli, który namalował około 1668 hiszpański mistrz baroku, Bartolomé Esteban Murillo. Julian Kruczkowski wykreował wizerunek o charakterze dewocyjnym, w którym nieco odszedł od kopiowanego dzieła. Obraz Murillo odznacza się dynamizmem i silną ekspresją potęgowaną dodatkowo poprzez mistyczny światłocień. Kruczkowski nieco złagodził wizyjność przedstawianej sceny, nieznacznie rozjaśnił i ujednolicił tło. Pomimo tych zabiegów artysta zachował pierwotny wyraz ideowy. Wiernie oddał rany ukrzyżowanego oraz stygmaty św. Franciszka pojmowanego w tym kontekście jako alter Christus. Podtrzymywany przez postacie aniołków otwarty ewangeliarz na swych kartach zawiera tę samą frazę, co na obrazie Hiszpana. Fragment łacińskiego tekstu to cytat z Ewangelii św. Łukasza, który głosi: „Qui non renuntiat omnibus qui possidet non potest meus esse discipulus” (Kto nie wyrzeka się wszystkiego, co posiada, nie może być moim uczniem).

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.