PROWENIENCJA:
- kolekcja prywatna,
- dar od artysty.

„Święty chleb” powstał w latach 60., czyli w okresie, z którego pochodzą najwybitniejsze prace Władysława Hasiora konstruowane ze „zużytych rekwizytów codzienności”. W monochromatycznej, stworzonej z różnorodnych materiałów (m.in. metalu, szkła, kamienia) rzeźbie artysta zestawia ze sobą archetypiczne treści o charakterze religijnym. Tytuł dzieła pozwala zobaczyć w centralnej części rzeźby „święty” bochenek chleba, do którego przymocowane zostały medaliony z wizerunkiem Madonny oraz formowane na kształt krzyża łacińskiego druty, z których jeden, celtycki, wieńczy całą rzeźbę. Kształt omawianego obiektu przywodzi skojarzenia z zoomorficznym wyglądem owada, który na naszych oczach zdaje się przeradzać w motyla o delikatnych skrzydłach. Dodatkowy dialog z treściami religijnymi inicjują użyte przez artystę ozdoby – pierścień, naszyjnik i bransoleta o formach inspirowanych pradziejową biżuterią czasów przedchrześcijańskich.

43
Władysław HASIOR (1928-1999)

Święty chleb, lata 60

Technika: assamblage
Wymiary: 92,5 cm (wysokość) 29,5 cm (szerokość)

Zobacz katalog

Krakowski Dom Aukcyjny

III Aukcja Dzieł Sztuki

26.05.2020

19:30

Sprzedane 15 000 zł (18 450 zł z opłatą aukcyjną)
Cena wywoławcza: 14 000 zł
Estymacja: 15 000 - 20 000 zł
Opłaty dodatkowe: droit de suite

PROWENIENCJA:
- kolekcja prywatna,
- dar od artysty.

„Święty chleb” powstał w latach 60., czyli w okresie, z którego pochodzą najwybitniejsze prace Władysława Hasiora konstruowane ze „zużytych rekwizytów codzienności”. W monochromatycznej, stworzonej z różnorodnych materiałów (m.in. metalu, szkła, kamienia) rzeźbie artysta zestawia ze sobą archetypiczne treści o charakterze religijnym. Tytuł dzieła pozwala zobaczyć w centralnej części rzeźby „święty” bochenek chleba, do którego przymocowane zostały medaliony z wizerunkiem Madonny oraz formowane na kształt krzyża łacińskiego druty, z których jeden, celtycki, wieńczy całą rzeźbę. Kształt omawianego obiektu przywodzi skojarzenia z zoomorficznym wyglądem owada, który na naszych oczach zdaje się przeradzać w motyla o delikatnych skrzydłach. Dodatkowy dialog z treściami religijnymi inicjują użyte przez artystę ozdoby – pierścień, naszyjnik i bransoleta o formach inspirowanych pradziejową biżuterią czasów przedchrześcijańskich.