PROWENIENCJA:
- kolekcja prywatna,
- dar od artysty.
„Święty chleb” powstał w latach 60., czyli w okresie, z którego pochodzą najwybitniejsze prace Władysława Hasiora konstruowane ze „zużytych rekwizytów codzienności”. W monochromatycznej, stworzonej z różnorodnych materiałów (m.in. metalu, szkła, kamienia) rzeźbie artysta zestawia ze sobą archetypiczne treści o charakterze religijnym. Tytuł dzieła pozwala zobaczyć w centralnej części rzeźby „święty” bochenek chleba, do którego przymocowane zostały medaliony z wizerunkiem Madonny oraz formowane na kształt krzyża łacińskiego druty, z których jeden, celtycki, wieńczy całą rzeźbę. Kształt omawianego obiektu przywodzi skojarzenia z zoomorficznym wyglądem owada, który na naszych oczach zdaje się przeradzać w motyla o delikatnych skrzydłach. Dodatkowy dialog z treściami religijnymi inicjują użyte przez artystę ozdoby – pierścień, naszyjnik i bransoleta o formach inspirowanych pradziejową biżuterią czasów przedchrześcijańskich.
Technika: assamblage
Wymiary: 92,5 cm (wysokość) 29,5 cm (szerokość)
PROWENIENCJA:
- kolekcja prywatna,
- dar od artysty.
„Święty chleb” powstał w latach 60., czyli w okresie, z którego pochodzą najwybitniejsze prace Władysława Hasiora konstruowane ze „zużytych rekwizytów codzienności”. W monochromatycznej, stworzonej z różnorodnych materiałów (m.in. metalu, szkła, kamienia) rzeźbie artysta zestawia ze sobą archetypiczne treści o charakterze religijnym. Tytuł dzieła pozwala zobaczyć w centralnej części rzeźby „święty” bochenek chleba, do którego przymocowane zostały medaliony z wizerunkiem Madonny oraz formowane na kształt krzyża łacińskiego druty, z których jeden, celtycki, wieńczy całą rzeźbę. Kształt omawianego obiektu przywodzi skojarzenia z zoomorficznym wyglądem owada, który na naszych oczach zdaje się przeradzać w motyla o delikatnych skrzydłach. Dodatkowy dialog z treściami religijnymi inicjują użyte przez artystę ozdoby – pierścień, naszyjnik i bransoleta o formach inspirowanych pradziejową biżuterią czasów przedchrześcijańskich.