Pochodzenie: kolekcja prywatna, Brazylia.
Porównaj z:
– August Zamoyski. Myśleć w kamieniu [kat. wystawy], Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie, 5 XII 2019 – 17 V 2020, Warszawa 2019, poz. kat. 62.
August Zamoyski to jeden z najwybitniejszych rzeźbiarzy polskich XX w. Artysta w młodości uległ fascynacji futuryzmem i kubizmem, zaś w okresie międzywojnia stworzył styl zbliżony do realizmu, operujący syntetyzmem i monumentalną hieratycznością. Natomiast w ostatnim etapie twórczości, który przypada na okres powojenny, w rzeźbie Zamoyskiego powróciły tendencje ekspresjonistyczne, z dominacją gwałtownych deformacji. Jego dzieła przesyca nastrój mistycyzmu, coraz częściej pojawia się też tematyka religijna. Helena Syrkus podkreślała, że charakter późnego okresu twórczości i przebyte u schyłku życia wewnętrznego przełomy upodabniają artystyczną drogę Zamoyskiego do Michała Anioła.
Podczas II wojny światowej August Zamoyski trafił do Brazylii – tam mieszkał przez kolejne lata. W 1955 powrócił do Europy i osiadł we Francji, gdzie zmarł. Prezentowana rzeźba powstała w Ameryce Południowej. Według informacji od artysty, jakie znajdujemy w katalogu wystawy monograficznej (s. 478), Święta Rodzina została odlana w 15 egzemplarzach, które sprzedano w Brazylii oraz we Francji. Jeden z odlewów, zakupiony w roku 2019 ze spuścizny po artyście, znajduje się obecnie w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie.
brąz odlewany, patynowany (patyna vert antique)
73 cm
sygn. l.d.: AZ [monogram wiązany]
* do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczony podatek graniczny VAT 8%
Pochodzenie: kolekcja prywatna, Brazylia.
Porównaj z:
– August Zamoyski. Myśleć w kamieniu [kat. wystawy], Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie, 5 XII 2019 – 17 V 2020, Warszawa 2019, poz. kat. 62.
August Zamoyski to jeden z najwybitniejszych rzeźbiarzy polskich XX w. Artysta w młodości uległ fascynacji futuryzmem i kubizmem, zaś w okresie międzywojnia stworzył styl zbliżony do realizmu, operujący syntetyzmem i monumentalną hieratycznością. Natomiast w ostatnim etapie twórczości, który przypada na okres powojenny, w rzeźbie Zamoyskiego powróciły tendencje ekspresjonistyczne, z dominacją gwałtownych deformacji. Jego dzieła przesyca nastrój mistycyzmu, coraz częściej pojawia się też tematyka religijna. Helena Syrkus podkreślała, że charakter późnego okresu twórczości i przebyte u schyłku życia wewnętrznego przełomy upodabniają artystyczną drogę Zamoyskiego do Michała Anioła.
Podczas II wojny światowej August Zamoyski trafił do Brazylii – tam mieszkał przez kolejne lata. W 1955 powrócił do Europy i osiadł we Francji, gdzie zmarł. Prezentowana rzeźba powstała w Ameryce Południowej. Według informacji od artysty, jakie znajdujemy w katalogu wystawy monograficznej (s. 478), Święta Rodzina została odlana w 15 egzemplarzach, które sprzedano w Brazylii oraz we Francji. Jeden z odlewów, zakupiony w roku 2019 ze spuścizny po artyście, znajduje się obecnie w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie.