Proweniencja:
Kolekcja prywatna, Brazylia.

Porównaj z:
– August Zamoyski. Myśleć w kamieniu [katalog wystawy], Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie, 5 XII 2019 – 17 V 2020, Warszawa 2019, poz. kat. 62.

Wszystko jest boskie – gdyż Bóg jest wszędzie. Sztuka polega na tym, by Go odkryć i przekazać
w boski sposób to odkrycie.
August Zamoyski (cyt. za. August Zamoyski..., dz. cyt., s. 388)

August Zamoyski to jeden z najwybitniejszych rzeźbiarzy polskich XX w. Artysta w młodości uległ fascynacji futuryzmem i kubizmem, zaś w okresie międzywojnia stworzył styl zbliżony do realizmu, operujący syntetyzmem i monumentalną hieratycznością. Natomiast na ostatnim etapie twórczości, który przypada na okres powojenny, w rzeźbie Zamoyskiego powróciły tendencje ekspresjonistyczne, z dominacją gwałtownych deformacji. Jego dzieła przesyca nastrój mistycyzmu, coraz częściej pojawia się też tematyka religijna. Helena Syrkus podkreślała, że charakter późnego okresu twórczości i przebyte u schyłku życia wewnętrznego przełomy upodabniają artystyczną drogę Zamoyskiego do Michała Anioła.

Zamoyski – pisze Anna Lipa – podobnie jak Rodin i Dunikowski, pojmował twórczość jako misję i kapłaństwo. Ponieważ prawdziwa sztuka mogła być jego zdaniem tylko sakralną, widział siebie w roli kapłana. W liście do Władysława Tatarkiewicza z 15 listopada 1959 roku pisał: „Sztuka to nie zawód (...) jest powołaniem! – Kapłaństwem! – to sprawa niesłychanie odpowiedzialna, a nie żadna igraszka w piękno!“ Był zatem kontynuatorem idei artystycznych Cypriana Kamila Norwida, który w połowie XIX wieku głosił funkcję religijną sztuki, kapłaństwo artysty, a także kluczową rolę rzemiosła i pracy ręcznej w sztuce. (August Zamoyski..., dz. cyt., s. 64-65)

Podczas II wojny światowej August Zamoyski trafił do Brazylii – tam mieszkał przez kolejne lata.
W 1955 powrócił do Europy i osiadł we Francji, gdzie zmarł.
Oferowana rzeźba powstała zatem w Ameryce Południowej. Według informacji od artysty, jakie znajdujemy w katalogu wystawy monograficznej (s. 478), Święta Rodzina została odlana w 15 egzemplarzach, które sprzedano w Brazylii oraz we Francji. Jeden z odlewów, zakupiony w roku 2019 ze spuścizny po artyście, znajduje się obecnie w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie.

60
August ZAMOYSKI (1893 Jabłoń - 1970 Saint-Clar-de-Rivière)

ŚWIĘTA RODZINA, ok. 1943

brąz odlewany, patynowany
wys. 73 cm
sygn. l.d.: AZ [monogram wiązany]

* do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczony podatek graniczny VAT 8%

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Proweniencja:
Kolekcja prywatna, Brazylia.

Porównaj z:
– August Zamoyski. Myśleć w kamieniu [katalog wystawy], Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie, 5 XII 2019 – 17 V 2020, Warszawa 2019, poz. kat. 62.

Wszystko jest boskie – gdyż Bóg jest wszędzie. Sztuka polega na tym, by Go odkryć i przekazać
w boski sposób to odkrycie.
August Zamoyski (cyt. za. August Zamoyski..., dz. cyt., s. 388)

August Zamoyski to jeden z najwybitniejszych rzeźbiarzy polskich XX w. Artysta w młodości uległ fascynacji futuryzmem i kubizmem, zaś w okresie międzywojnia stworzył styl zbliżony do realizmu, operujący syntetyzmem i monumentalną hieratycznością. Natomiast na ostatnim etapie twórczości, który przypada na okres powojenny, w rzeźbie Zamoyskiego powróciły tendencje ekspresjonistyczne, z dominacją gwałtownych deformacji. Jego dzieła przesyca nastrój mistycyzmu, coraz częściej pojawia się też tematyka religijna. Helena Syrkus podkreślała, że charakter późnego okresu twórczości i przebyte u schyłku życia wewnętrznego przełomy upodabniają artystyczną drogę Zamoyskiego do Michała Anioła.

Zamoyski – pisze Anna Lipa – podobnie jak Rodin i Dunikowski, pojmował twórczość jako misję i kapłaństwo. Ponieważ prawdziwa sztuka mogła być jego zdaniem tylko sakralną, widział siebie w roli kapłana. W liście do Władysława Tatarkiewicza z 15 listopada 1959 roku pisał: „Sztuka to nie zawód (...) jest powołaniem! – Kapłaństwem! – to sprawa niesłychanie odpowiedzialna, a nie żadna igraszka w piękno!“ Był zatem kontynuatorem idei artystycznych Cypriana Kamila Norwida, który w połowie XIX wieku głosił funkcję religijną sztuki, kapłaństwo artysty, a także kluczową rolę rzemiosła i pracy ręcznej w sztuce. (August Zamoyski..., dz. cyt., s. 64-65)

Podczas II wojny światowej August Zamoyski trafił do Brazylii – tam mieszkał przez kolejne lata.
W 1955 powrócił do Europy i osiadł we Francji, gdzie zmarł.
Oferowana rzeźba powstała zatem w Ameryce Południowej. Według informacji od artysty, jakie znajdujemy w katalogu wystawy monograficznej (s. 478), Święta Rodzina została odlana w 15 egzemplarzach, które sprzedano w Brazylii oraz we Francji. Jeden z odlewów, zakupiony w roku 2019 ze spuścizny po artyście, znajduje się obecnie w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie.