Prezentowana Święta Rodzina, swym rodzajowym charakterem, przypomina cudowny Obraz Matki Boskiej Studziańskiej, oparty na rycinie z 1628 Jacquesa Callota (1592-1635) słynnego francuskiego rysownika i grafika działającego w Nancy. W obrazie MB Studziańskiej - przy nakrytym stole zasiada Maria, mały Jezus, którego poi z kielicha nachylający się ku niemu ojciec - Święty Józef. W prezentowanym obrazie Świętej Rodziny tylko aureole i ukazane na pierwszym planie ciesielskie narzędzia Józefa, które są zarazem symbolami przyszłej męki Chrystusa, nadają przedstawieniu charakteru obrazu religijnego. Maria została wyobrażona jako prządka. Kądziel w Jej ręku odnosi się do obowiązku pracy, który Bóg nałożył na pierwszych ludzi, Maria zajęta przędzeniem występuje zarówno na obrazach średniowiecznych jak i barokowych (por.: fragment XV wiecznego ołtarza z jednorożcem z kość. Św. Elżbiety we Wrocławiu, obecnie MNW; B. E. Murillo Święta Rodzina z ptaszkiem, z ok. 1650, Madyt, Muzeum w Prado).
Choć obraz malowany był przez raczej prowincjonalnego twórcę europejskiego, wyjątkowo jest interesujący jeśli chodzi o ikonografię. Prawdopodobnie pierwowzorem kompozycji musiała być nieodnaleziona rycina XVII wieku.

31
Malarz nieokreślony, XVII w.

ŚWIĘTA RODZINA, ok. 1650-70

Olej, płótno; 80,5 x 73 cm

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Prezentowana Święta Rodzina, swym rodzajowym charakterem, przypomina cudowny Obraz Matki Boskiej Studziańskiej, oparty na rycinie z 1628 Jacquesa Callota (1592-1635) słynnego francuskiego rysownika i grafika działającego w Nancy. W obrazie MB Studziańskiej - przy nakrytym stole zasiada Maria, mały Jezus, którego poi z kielicha nachylający się ku niemu ojciec - Święty Józef. W prezentowanym obrazie Świętej Rodziny tylko aureole i ukazane na pierwszym planie ciesielskie narzędzia Józefa, które są zarazem symbolami przyszłej męki Chrystusa, nadają przedstawieniu charakteru obrazu religijnego. Maria została wyobrażona jako prządka. Kądziel w Jej ręku odnosi się do obowiązku pracy, który Bóg nałożył na pierwszych ludzi, Maria zajęta przędzeniem występuje zarówno na obrazach średniowiecznych jak i barokowych (por.: fragment XV wiecznego ołtarza z jednorożcem z kość. Św. Elżbiety we Wrocławiu, obecnie MNW; B. E. Murillo Święta Rodzina z ptaszkiem, z ok. 1650, Madyt, Muzeum w Prado).
Choć obraz malowany był przez raczej prowincjonalnego twórcę europejskiego, wyjątkowo jest interesujący jeśli chodzi o ikonografię. Prawdopodobnie pierwowzorem kompozycji musiała być nieodnaleziona rycina XVII wieku.