Młoda Hucułka z zielonym dzbanem i starzec na tle zaśnieżonej równiny o wysoko uniesionym horyzoncie - to bardzo częsty motyw pasteli Axentowicza. Są to drugoplanowe postaci często występujące w kompozycjach zatytułowanych Święto Jordanu, które artysta tworzył od 1893. Niezliczone wersje tego tematu, wielofiguralne lub z pojedyńczymi postaciami, podejmował Axentowicz w technice pastelu, a częstokroć w wersji szkicowej. Katalog wystawy Axentowicza z 1998 r. w Krakowie publikuje ich kilka (Teodor Axentowicz 1859-1938. Katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Krakowie, 1998, poz. I, 17; I, 36; II, 6; III, 18; III 27).

79
Teodor AXENTOWICZ (1859 - 1938)

ŚWIĘCENIE WODY, ok. 1900 r.

Pastel, akwarela, tektura; 69,5 x 49 cm
Sygnowany. p. d. ołówkiem: TAxentowicz

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Młoda Hucułka z zielonym dzbanem i starzec na tle zaśnieżonej równiny o wysoko uniesionym horyzoncie - to bardzo częsty motyw pasteli Axentowicza. Są to drugoplanowe postaci często występujące w kompozycjach zatytułowanych Święto Jordanu, które artysta tworzył od 1893. Niezliczone wersje tego tematu, wielofiguralne lub z pojedyńczymi postaciami, podejmował Axentowicz w technice pastelu, a częstokroć w wersji szkicowej. Katalog wystawy Axentowicza z 1998 r. w Krakowie publikuje ich kilka (Teodor Axentowicz 1859-1938. Katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Krakowie, 1998, poz. I, 17; I, 36; II, 6; III, 18; III 27).