Sceny z życia wsi stanowią niewątpliwie najliczniejszą grupę obrazów Włodzimierza Tetmajera. Wśród nich najwięcej jest scen rodzajowych z Bronowic, gdzie artysta mieszkał wraz z rodziną. Tetmajer, dzięki swojej znajomości realiów chłopskiego życia, został wybitnym przedstawicielem nurtu „ludowości“. Jego etnograficznym zamiłowaniom zawdzięczamy liczne obrazy dokumentujące zarówno wiejskie obyczaje, uroczystości, jak i trudy pracy w polu.
Prezentowane Swaty są znakomitym przykładem oryginalnego stylu, jaki z czasem wykształcił Tetmajer. Skąpana w słońcu scena jest przesycona żywymi barwami. Zacieniona zagroda z lewej strony mocno kontrastuje z chatą, która odbija promienie słoneczne. Ciekawy i przyciągający uwagę akcent stanowią kolorowe stroje głównych bohaterów.
Obraz reprodukowany w:
– S. Krzysztofowicz-Kozakowska, Sztuka Młodej Polski, wyd. Kluszczyński, Kraków 1999, s. 212, il. 206 (tytuł: Zaręczyny).
olej, płótno
99,5 x 114,5 cm
sygn. l.d.: Włodzimierz Tetmajer
na odwrocie:
– na g. listwie krosna z prawej strony nr. inwentaryzacyjne Muzeum Lubelskiego (tusz:) S/233/ML. (przekreślone);
– poniżej (czarnym markerem): S/M/167/ML;
– obok nalepka (druk, tusz): MUZEUM LUBELSKIE | W LUBLINIE | UL. NARUTOWICZA Nr. 4, TLE[...] L. 229 (całość przekreślona czerwonym tuszem);
– na dolnej listwie krosna nalepka (tusz): Nr. Inw. 117. | Wł. Tetmajer | Zaręczyny.
– na górnej listwie ramy nalepka domu aukcyjnego Agra-Art z 2005 r. i nalepka z numerem (marker): 12;
– na dolnej listwie ramy nalepka zakładu artystycznej oprawy obrazów
Sceny z życia wsi stanowią niewątpliwie najliczniejszą grupę obrazów Włodzimierza Tetmajera. Wśród nich najwięcej jest scen rodzajowych z Bronowic, gdzie artysta mieszkał wraz z rodziną. Tetmajer, dzięki swojej znajomości realiów chłopskiego życia, został wybitnym przedstawicielem nurtu „ludowości“. Jego etnograficznym zamiłowaniom zawdzięczamy liczne obrazy dokumentujące zarówno wiejskie obyczaje, uroczystości, jak i trudy pracy w polu.
Prezentowane Swaty są znakomitym przykładem oryginalnego stylu, jaki z czasem wykształcił Tetmajer. Skąpana w słońcu scena jest przesycona żywymi barwami. Zacieniona zagroda z lewej strony mocno kontrastuje z chatą, która odbija promienie słoneczne. Ciekawy i przyciągający uwagę akcent stanowią kolorowe stroje głównych bohaterów.
Obraz reprodukowany w:
– S. Krzysztofowicz-Kozakowska, Sztuka Młodej Polski, wyd. Kluszczyński, Kraków 1999, s. 212, il. 206 (tytuł: Zaręczyny).