Baldung zw. Grien, niemiecki malarz i grafik, większość życia spędził w Strasburgu. Jeden z najwybitniejszych uczniów Albrechta Dürera, przyswoił jego styl i sposób myślenia, różnorodność tematyki i technik, otwarte spojrzenie na sztukę oraz subtelne połączenie niemieckiej spuścizny 'gotyckiej', legendarnej i rycerskiej, z wyważoną klasyczną monumentalnością, zaczerpniętą z włoskiego humanizmu. Podczas drugiej wyprawy włoskiej mistrza pozostał na straży jego warsztatu. Wtedy właśnie powstała pierwsza wersja św. Marcina, zgodnie z ówczesną praktyką sygnowana po powrocie przez Dürera. Prezentowana na aukcji kolekcja pozwala na przybliżenie rangi Dürera jako grafika i wirtuozerskiego opanowania przez niego technik rytowniczych. Warto zwrócić uwagę na muzealnej klasy pod względem rzadkości, męczeństwo Św. Katarzyny, poz. 10. Kolekcja prezentuje rozległość zainteresowań wielkiego artysty. Od tematów religijnych - poz. 10, 12, 113, przez quasi-mitologiczne poz. 14 i alegoryczne poz. 15, po świeckie - poz. 11, miłość z poz. 16, humanistyczne zainteresowanie aktem jako wyrazem doskonałości ludzkiego ciała - poz. 14. Ciekawostką dla miłośników grafiki jest odwrócona kopia contrepartie - poz. 14.
Niemiecki malarz i grafik, większość życia spędził w Strasburgu. Jeden z najwybitniejszych uczniów Albrechta Dürera, przyswoił jego styl i sposób myślenia, różnorodność tematyki i technik, otwarte spojrzenie na sztukę oraz subtelne połączenie niemieckiej spuścizny 'gotyckiej', legendarnej i rycerskiej, z wyważoną klasyczną monumentalnością, zaczerpniętą z włoskiego humanizmu. Podczas drugiej wyprawy włoskiej mistrza pozostał na straży jego warsztatu. Wtedy właśnie powstała pierwsza wersja Św. Marcina, zgodnie z ówczesną praktyką sygnowana po powrocie przez Dürera.
Hans BALDUNG GRIEN (1484/85-1545) wg Albrechta DÜRERA (1471-1528) Drzeworyt, papier żeberkowy. Wym. 23,6 x 16,1 cm (odb. obcięta). Sygn. p.g. monogramem wiązanym AD. Papier podlewany. Bartsch 1808, appendice, poz. 18; katalog PAN, s. 49, poz. 164.
Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacjiBaldung zw. Grien, niemiecki malarz i grafik, większość życia spędził w Strasburgu. Jeden z najwybitniejszych uczniów Albrechta Dürera, przyswoił jego styl i sposób myślenia, różnorodność tematyki i technik, otwarte spojrzenie na sztukę oraz subtelne połączenie niemieckiej spuścizny 'gotyckiej', legendarnej i rycerskiej, z wyważoną klasyczną monumentalnością, zaczerpniętą z włoskiego humanizmu. Podczas drugiej wyprawy włoskiej mistrza pozostał na straży jego warsztatu. Wtedy właśnie powstała pierwsza wersja św. Marcina, zgodnie z ówczesną praktyką sygnowana po powrocie przez Dürera. Prezentowana na aukcji kolekcja pozwala na przybliżenie rangi Dürera jako grafika i wirtuozerskiego opanowania przez niego technik rytowniczych. Warto zwrócić uwagę na muzealnej klasy pod względem rzadkości, męczeństwo Św. Katarzyny, poz. 10. Kolekcja prezentuje rozległość zainteresowań wielkiego artysty. Od tematów religijnych - poz. 10, 12, 113, przez quasi-mitologiczne poz. 14 i alegoryczne poz. 15, po świeckie - poz. 11, miłość z poz. 16, humanistyczne zainteresowanie aktem jako wyrazem doskonałości ludzkiego ciała - poz. 14. Ciekawostką dla miłośników grafiki jest odwrócona kopia contrepartie - poz. 14.
Niemiecki malarz i grafik, większość życia spędził w Strasburgu. Jeden z najwybitniejszych uczniów Albrechta Dürera, przyswoił jego styl i sposób myślenia, różnorodność tematyki i technik, otwarte spojrzenie na sztukę oraz subtelne połączenie niemieckiej spuścizny 'gotyckiej', legendarnej i rycerskiej, z wyważoną klasyczną monumentalnością, zaczerpniętą z włoskiego humanizmu. Podczas drugiej wyprawy włoskiej mistrza pozostał na straży jego warsztatu. Wtedy właśnie powstała pierwsza wersja Św. Marcina, zgodnie z ówczesną praktyką sygnowana po powrocie przez Dürera.