Henryk Uziembło, rozpoczętą w Szkole Przemysłowej w Krakowie naukę, kontynuował pod kierunkiem Kargera w wiedeńskiej Kunstgewerbeschule, a następnie w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych u Stanisława Wyspiańskiego i Teodora Axentowicza. Projektował wnętrza, polichromie i witraże. Ponadto uprawiał grafikę i działał jako plakacista, jednakże przede wszystkim zasłynął jako wybitny pejzażysta. Szybko osiągnięte dobre rezultaty w sztuce zarówno dekoracyjnej jak i malarstwie, potwierdzone zostały pozytywną krytyką artystyczną. Malarstwo jego, które regularnie prezentował w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych, odznaczało się "żywym poczuciem sumienności rysunku i subtelności barwy". Siłę pejzażu, który zajmował wybitne miejsce w twórczości malarza, stanowiły motywy o dyskretnych kolorach, czasem przyciemnione, o umiejętnie wydobytej atmosferze. Uziembło posiadał zdolność chwytania nastroju, wytwarzanego zestawieniem barw w naturze, czystością powietrza, czy też siłą i intensywnością światła słonecznego.

1
Henryk UZIEMBŁO (1879-1949)

SUKIENNICE W KRAKOWIE, 1931

Akwarela, papier
67 x 50 cm
Sygnowany p.d.: HENRYK UZIEMBŁO | 1931
Na odwrocie p.d. napis autora czarnym atramentem: Tous droits de reproductions | reservés | Prawa reprodukcji zastrzeżone | H. Uziembło

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Henryk Uziembło, rozpoczętą w Szkole Przemysłowej w Krakowie naukę, kontynuował pod kierunkiem Kargera w wiedeńskiej Kunstgewerbeschule, a następnie w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych u Stanisława Wyspiańskiego i Teodora Axentowicza. Projektował wnętrza, polichromie i witraże. Ponadto uprawiał grafikę i działał jako plakacista, jednakże przede wszystkim zasłynął jako wybitny pejzażysta. Szybko osiągnięte dobre rezultaty w sztuce zarówno dekoracyjnej jak i malarstwie, potwierdzone zostały pozytywną krytyką artystyczną. Malarstwo jego, które regularnie prezentował w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych, odznaczało się "żywym poczuciem sumienności rysunku i subtelności barwy". Siłę pejzażu, który zajmował wybitne miejsce w twórczości malarza, stanowiły motywy o dyskretnych kolorach, czasem przyciemnione, o umiejętnie wydobytej atmosferze. Uziembło posiadał zdolność chwytania nastroju, wytwarzanego zestawieniem barw w naturze, czystością powietrza, czy też siłą i intensywnością światła słonecznego.