Prezentowana praca została pokazana na przedostatniej wystawie najbardziej awangardowej grupy artystycznej drugiej połowy lat 80., czyli Neue Bieriemiennost'. Jej założycielami byli Mirosław Bałka, Mirosław Filonik i Marek Kijewski. Wystawa odbyła się w warszawskiej Galerii Rzeźby w 1988 roku - grupa funkcjonowała wówczas pod nazwą Keine Neue Bieriemiennost', a przed samym wernisażem Bałka odczytał tekst, w którym ogłaszał rozwiązanie grupy. Prezentowana praca jest więc jedną z ostatnich realizacji, będących wizualnym dokumentem działalności niezwykle ciekawej i nowatorskiej grupy artystycznej. "Suczka" wraz z figurą kucającego, ukrywającego twarz w dłoniach mężczyzny tworzyła instalację "Sprzedawca soli (Saltseller)", będącą złożoną opowieścią o biedzie, samotności i cierpieniu, odczytywaną również w kontekście funkcjonowania artysty w świecie polskiej sztuki pod koniec lat 80. Mirosław Bałka wykonał pracę z tkaniny jutowej wypchanej słomą, a podstawę do formy głowy zwierzęcia stanowi prawdziwa czaszka psa z widocznym na zewnątrz uzębieniem. Rzeźba łączy więc w sobie naturalizm i twórczą stylizację, elementy tak charakterystyczne dla wczesnej twórczości Mirosława Bałki. Rzeźba "Saltseller" została później zakupiona przez The Art Institute of Chicago i do dziś znajduje się w stałej kolekcji. Anda Rottenberg otrzymała od artysty "Suczkę" w 1990 roku i od tej pory praca nie była wystawiana.

W roku 1985 ukończył studia na wydziale rzeźby warszawskiej ASP. W latach 80. autor figuratywnych rzeźb kojarzonych z nurtem neoekspresjonizmu. Od początku lat 90. tworzy minimalistyczne kompozycje rzeźbiarskie, których tworzywem są proste materiały, takie jak surowy kamień, drewno, sól, popiół, substancje organiczne. Głównym tematem rzeźb i kompozycji Bałki jest ludzkie ciało i towarzyszące mu "codzienne" przedmioty i substancje, a także związana z ciałem pamięć. W jego twórczości pojawiają się aluzje do przemijania, istotny jest też temat Holokaustu.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

72
Mirosław BAŁKA (ur. 1958, Warszawa)

Suczka, fragment instalacji Sprzedawca soli, 1988 r.

tkanina jutowa, słoma, metal, kości zwierzęce, 74 x 78 x 29 cm
6 x 55 x 95 cm (cokół)

POCHODZENIE:
- dar od artysty, 1990

WYSTAWIANY:
- Keine Neue Bieriemiennost', Galeria Rzeźby, Warszawa 1988

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Prezentowana praca została pokazana na przedostatniej wystawie najbardziej awangardowej grupy artystycznej drugiej połowy lat 80., czyli Neue Bieriemiennost'. Jej założycielami byli Mirosław Bałka, Mirosław Filonik i Marek Kijewski. Wystawa odbyła się w warszawskiej Galerii Rzeźby w 1988 roku - grupa funkcjonowała wówczas pod nazwą Keine Neue Bieriemiennost', a przed samym wernisażem Bałka odczytał tekst, w którym ogłaszał rozwiązanie grupy. Prezentowana praca jest więc jedną z ostatnich realizacji, będących wizualnym dokumentem działalności niezwykle ciekawej i nowatorskiej grupy artystycznej. "Suczka" wraz z figurą kucającego, ukrywającego twarz w dłoniach mężczyzny tworzyła instalację "Sprzedawca soli (Saltseller)", będącą złożoną opowieścią o biedzie, samotności i cierpieniu, odczytywaną również w kontekście funkcjonowania artysty w świecie polskiej sztuki pod koniec lat 80. Mirosław Bałka wykonał pracę z tkaniny jutowej wypchanej słomą, a podstawę do formy głowy zwierzęcia stanowi prawdziwa czaszka psa z widocznym na zewnątrz uzębieniem. Rzeźba łączy więc w sobie naturalizm i twórczą stylizację, elementy tak charakterystyczne dla wczesnej twórczości Mirosława Bałki. Rzeźba "Saltseller" została później zakupiona przez The Art Institute of Chicago i do dziś znajduje się w stałej kolekcji. Anda Rottenberg otrzymała od artysty "Suczkę" w 1990 roku i od tej pory praca nie była wystawiana.

W roku 1985 ukończył studia na wydziale rzeźby warszawskiej ASP. W latach 80. autor figuratywnych rzeźb kojarzonych z nurtem neoekspresjonizmu. Od początku lat 90. tworzy minimalistyczne kompozycje rzeźbiarskie, których tworzywem są proste materiały, takie jak surowy kamień, drewno, sól, popiół, substancje organiczne. Głównym tematem rzeźb i kompozycji Bałki jest ludzkie ciało i towarzyszące mu "codzienne" przedmioty i substancje, a także związana z ciałem pamięć. W jego twórczości pojawiają się aluzje do przemijania, istotny jest też temat Holokaustu.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.