Stanisław Kaczor-Batowski zdobył wielkie uznanie jako świetny batalista. W latach 90. XIX w. malował wiele scen związanych z orężem siedemnastowiecznej Rzeczpospolitej. Znane też były jego monochromatyczne obrazy ilustrujące Trylogię H. Sienkiewicza. W prezentowanej pracy, będącej szkicem olejnym, ukazał dwie postaci: na pierwszym planie widnieje jeździec w uzbrojeniu wschodnim (tureckim lub perskim), na drugim - żołnierz lekkiej jazdy z 1 poł. XVII w. Być może jest to studium przygotowawcze do jednego z najsłynniejszych dzieł Batowskiego z około 1900 r. - Ataku husarii polskiej.
Olej, płótno naklejone na tekturę; 60,3 x 49 cm
Niesygnowany, podwójnie datowany ołówkiem
l.g.: 1896 oraz l.d.: 1896
Stanisław Kaczor-Batowski zdobył wielkie uznanie jako świetny batalista. W latach 90. XIX w. malował wiele scen związanych z orężem siedemnastowiecznej Rzeczpospolitej. Znane też były jego monochromatyczne obrazy ilustrujące Trylogię H. Sienkiewicza. W prezentowanej pracy, będącej szkicem olejnym, ukazał dwie postaci: na pierwszym planie widnieje jeździec w uzbrojeniu wschodnim (tureckim lub perskim), na drugim - żołnierz lekkiej jazdy z 1 poł. XVII w. Być może jest to studium przygotowawcze do jednego z najsłynniejszych dzieł Batowskiego z około 1900 r. - Ataku husarii polskiej.