Obraz wystawiany i reprodukowany: Wacław Szymanowski 1859 -1930 Pochód Na Wawel, Muzeum Rze¼by Alfonsa Karnego w Białymstoku, 26 września - 31 grudnia 2007, nr kat. 6.
Opinia Hanny Kotkowskiej-Bareji
Portret mężczyzny w popiersiu na ciemnym tle wnętrza rozjaśniony od góry z lewej ukośnym fragmentem białego okna. Jest to najpewniej uczelniane studium portretu bawarskiego chłopa, na co wskazuje wyra¼nie jego zniszczony strój: szara marynarka i widoczny spod niej brzeg kamizelki oraz białej koszuli bez kołnierzyka. Mężczyzna jest przedstawiony w lewym profilu w ciemnym, miękkim kapeluszu a jego profil wydobyty padającym światłem i określony jasną linią ukazuje twarz pomarszczoną o małych oczach, dość wydatnym nosie i siwawym zaroście-bokobrodach, wąsach i kępce włosów pod dolną wargą. Szymanowski studiował w Monachium w latach 1880-83, w tym ostatnim roku zrobił dyplom u prof. Ludwika Löfftza. Studium ma nietypową wydrapaną sygnaturę najpewniej z powodu konieczności zaznaczania autorstwa obrazu zostawianego w Akademii Monachijskiej pośród innych prac. Dukt pisma świadczy o wykonaniu własna ręką Wacława Szymanowskiego. Obraz, o ile mi wiadomo, nie pojawiał się dotąd w rynku antykwarycznym ani wystawowym, dlatego nie został wymieniony w moim katalogu wystawy W. Szymanowskiego, która odbyła się w 1981 roku w Muzeum Narodowym w Warszawie. Autorstwo ani datowanie nie budzące wątpliwości. Stan obrazu mimo dziury w płótnie w dolnej jego części pośrodku, paru drobnych rys, zagięcia płótna na obecnym krośnie (było wymieniane?) i uszkodzeń na krawędziach
- jest dobry tzn. nie zawiera przemalowań, ani śladów konserwacji.
Olej, płótno; 80 x 65,7 cm
Sygnowany na suchej malaturze: W Szymanowski
Obraz wystawiany i reprodukowany: Wacław Szymanowski 1859 -1930 Pochód Na Wawel, Muzeum Rze¼by Alfonsa Karnego w Białymstoku, 26 września - 31 grudnia 2007, nr kat. 6.
Opinia Hanny Kotkowskiej-Bareji
Portret mężczyzny w popiersiu na ciemnym tle wnętrza rozjaśniony od góry z lewej ukośnym fragmentem białego okna. Jest to najpewniej uczelniane studium portretu bawarskiego chłopa, na co wskazuje wyra¼nie jego zniszczony strój: szara marynarka i widoczny spod niej brzeg kamizelki oraz białej koszuli bez kołnierzyka. Mężczyzna jest przedstawiony w lewym profilu w ciemnym, miękkim kapeluszu a jego profil wydobyty padającym światłem i określony jasną linią ukazuje twarz pomarszczoną o małych oczach, dość wydatnym nosie i siwawym zaroście-bokobrodach, wąsach i kępce włosów pod dolną wargą. Szymanowski studiował w Monachium w latach 1880-83, w tym ostatnim roku zrobił dyplom u prof. Ludwika Löfftza. Studium ma nietypową wydrapaną sygnaturę najpewniej z powodu konieczności zaznaczania autorstwa obrazu zostawianego w Akademii Monachijskiej pośród innych prac. Dukt pisma świadczy o wykonaniu własna ręką Wacława Szymanowskiego. Obraz, o ile mi wiadomo, nie pojawiał się dotąd w rynku antykwarycznym ani wystawowym, dlatego nie został wymieniony w moim katalogu wystawy W. Szymanowskiego, która odbyła się w 1981 roku w Muzeum Narodowym w Warszawie. Autorstwo ani datowanie nie budzące wątpliwości. Stan obrazu mimo dziury w płótnie w dolnej jego części pośrodku, paru drobnych rys, zagięcia płótna na obecnym krośnie (było wymieniane?) i uszkodzeń na krawędziach
- jest dobry tzn. nie zawiera przemalowań, ani śladów konserwacji.