Za opinią Marii Kluk Być może jest to fragment popularnego w okresie potrydenckim tematu pokuty Św. Piotra, który wylewał łzy żalu, ilekroć wspomniał gorycz swej winy z powodu wyparcia się Chrystusa (Złota Legenda Jakuba z Voraginy, wyd. II, Warszawa 1983, s.243). Brak atrybutów (np. kogut, lub klucze) nie pozwala jednak przyjąć tego stwierdzenia za pewnik. Obraz namalowano zamaszystymi pociągnięciami pędzla. Artysta starał się naśladować (być może jest to swobodna kopia) dzieło któregoś z malarzy zwanych caravaggionistami (od nazwiska wielkiego włoskiego mistrza epoki baroku, Giovanniego Merisi da Caravaggio). Stosunkowo bliskie, ale nie identyczne typy znajdujemy w twórczości Matthiasa Stoma (ok. 1600 - po 1649) zwanego też M. Stomerem. Artysta ten pochodził z Flandrii, ale większość życia spędził we Włoszech - w Rzymie i na Sycylii. (…) Ciekawostkę stanowią dwie stare nalepki. Być może, z czasem możliwe byłoby prześledzenie losów tego dzieła w jednej z polskich historycznych kolekcji. Tym samym znaczenie dla dziejów kolekcjonerstwa w Polsce może mieć wpływ na wartość tego obrazu.

31
nieokreślony, pocz. XIX w. ARTYSTA

STUDIUM GŁOWY STARCA (Św. PIOTR ?)

Olej, deska (ręcznie opracowane odwrocie), 33 x 29 cm
Na odwrociu nalepki: 1) stara nalepka z numerem 12; 2) stara nalepka z herbem Potockich (Pilawa) i napis ołówkiem po rosyjsku (nieczytelny); 3) nalepka z "P.P. Desa" (zerwana); 4) nalepka z błękitnym szlaczkiem

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Za opinią Marii Kluk Być może jest to fragment popularnego w okresie potrydenckim tematu pokuty Św. Piotra, który wylewał łzy żalu, ilekroć wspomniał gorycz swej winy z powodu wyparcia się Chrystusa (Złota Legenda Jakuba z Voraginy, wyd. II, Warszawa 1983, s.243). Brak atrybutów (np. kogut, lub klucze) nie pozwala jednak przyjąć tego stwierdzenia za pewnik. Obraz namalowano zamaszystymi pociągnięciami pędzla. Artysta starał się naśladować (być może jest to swobodna kopia) dzieło któregoś z malarzy zwanych caravaggionistami (od nazwiska wielkiego włoskiego mistrza epoki baroku, Giovanniego Merisi da Caravaggio). Stosunkowo bliskie, ale nie identyczne typy znajdujemy w twórczości Matthiasa Stoma (ok. 1600 - po 1649) zwanego też M. Stomerem. Artysta ten pochodził z Flandrii, ale większość życia spędził we Włoszech - w Rzymie i na Sycylii. (…) Ciekawostkę stanowią dwie stare nalepki. Być może, z czasem możliwe byłoby prześledzenie losów tego dzieła w jednej z polskich historycznych kolekcji. Tym samym znaczenie dla dziejów kolekcjonerstwa w Polsce może mieć wpływ na wartość tego obrazu.