Wszystkie liczne realizacje artysty do roku 1966 były okresem poszukiwań własnego języka, doświadczeń i eksperymentów. O takim właśnie ich charakterze świadczy chociażby fakt, że pierwsza indywidualna wystawa prac artysty odbyła się dopiero dziesięć lat po ukończeniu studiów - w roku 1966. Okres krystalizacji twórczej miał jednak nadejść jeszcze później, bo dopiero na początku następnej dekady. Wtedy właśnie zaczęła obowiązywać w sztuce Opałki, zapoczątkowana w roku 1965, zasada harmonii i permanentnej systematyczności, a następnie ta właśnie zasada zaczęła w niej przeważać, przybierając postać "idei progresywnego liczenia". Odtąd powstają wyłącznie rysunki (Detale, Kartki z podróży) i obrazy (obrazy liczone) wypełnione linearnym zapisem kolejnych chwil przepływającego czasu.

118
Roman OPAŁKA (1931 Abbeville - 2011 Rzym)

STUDIUM DOTYKOWE, 1958-1959

Technika mieszana, papier; 29,6 x 23,8 cm
Sygnowany l. d.: R. OPAŁKA

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Wszystkie liczne realizacje artysty do roku 1966 były okresem poszukiwań własnego języka, doświadczeń i eksperymentów. O takim właśnie ich charakterze świadczy chociażby fakt, że pierwsza indywidualna wystawa prac artysty odbyła się dopiero dziesięć lat po ukończeniu studiów - w roku 1966. Okres krystalizacji twórczej miał jednak nadejść jeszcze później, bo dopiero na początku następnej dekady. Wtedy właśnie zaczęła obowiązywać w sztuce Opałki, zapoczątkowana w roku 1965, zasada harmonii i permanentnej systematyczności, a następnie ta właśnie zasada zaczęła w niej przeważać, przybierając postać "idei progresywnego liczenia". Odtąd powstają wyłącznie rysunki (Detale, Kartki z podróży) i obrazy (obrazy liczone) wypełnione linearnym zapisem kolejnych chwil przepływającego czasu.