Sztuka Wschodu, a w szczególności perskie miniatury – z charakterystyczną wielofigurowością i rozległym pejzażem – była dla Wilkonia ważnym źródłem inspiracji. Pierwsze szkice „tematów wschodnich” powstały już w latach 60. Nie doszło wówczas do publikacji książki z ich udziałem: Nic z tego nie wyszło, bo mi się te oryginały rozchodziły, sprzedawałem je. Być może po kilkudziesięciu latach uda mi się wyciągnąć z tego jakiś wniosek i wydać książkę pod tytułem Alibaba, gdzie wątek arabski będzie pretekstem do ukazania tych starych ilustracji i tych nowych, z małymi postaciami jeźdźców i koni w ogromnym pejzażu (Rozmowa z Józefem Wilkoniem, J. Górski, Gdańsk 2013, s. 102). Artysta w kolejnych dekadach stworzył wiele rysunków o tej tematyce. W 2014 r. ukazał się Skarb Alibaby, książka napisana i namalowana przez Wilkonia, z ilustracjami zbliżonymi stylistycznie do prezentowanego w katalogu studium.


Józef Wilkoń studiował od 1950 historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim (dyplom 1954) i malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni prof. Adama Marczyńskiego (dyplom 1955). Od 1957 specjalizuje się w dziedzinie ilustracji i grafiki książkowej. Współpracuje z wieloma wydawnictwami w kraju, m. in. z Naszą Księgarnią, Czytelnikiem, KAW-em, Interpressem, a od 1963 także z wydawnictwami zagranicznymi, jak: Flammarion (Paryż), Middelhauve Verlag (Kolonia), Loewes Verlag (Bayreuth), Kinderbuchverlag (Berlin), Boehem Press (Zurich), Green Peace Publishers (Tokio). Po wprowadzeniu stanu wojennego w Polsce artysta zaprzestał współpracy z wydawnictwami krajowymi, publikując odtąd wyłącznie za granicą. Jest jednym z najbardziej znanych i najczęściej nagradzanych polskich ilustratorów. Wykształcił własny styl bazujący na niezwykłej wyobraźni i posłusznych jej umiejętnościach malarskich. Stosuje szeroko rozlaną plamę skontrastowaną z graficzną kreską.

160
Józef WILKOŃ (ur. 1930)

STUDIA NA TEMATY WSCHODNIE

tusz pióro, pędzel, gwasz, papier,
35,0 x 37,8 cm,
sygn. tuszem p.d.: J Wilkoń

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Sztuka Wschodu, a w szczególności perskie miniatury – z charakterystyczną wielofigurowością i rozległym pejzażem – była dla Wilkonia ważnym źródłem inspiracji. Pierwsze szkice „tematów wschodnich” powstały już w latach 60. Nie doszło wówczas do publikacji książki z ich udziałem: Nic z tego nie wyszło, bo mi się te oryginały rozchodziły, sprzedawałem je. Być może po kilkudziesięciu latach uda mi się wyciągnąć z tego jakiś wniosek i wydać książkę pod tytułem Alibaba, gdzie wątek arabski będzie pretekstem do ukazania tych starych ilustracji i tych nowych, z małymi postaciami jeźdźców i koni w ogromnym pejzażu (Rozmowa z Józefem Wilkoniem, J. Górski, Gdańsk 2013, s. 102). Artysta w kolejnych dekadach stworzył wiele rysunków o tej tematyce. W 2014 r. ukazał się Skarb Alibaby, książka napisana i namalowana przez Wilkonia, z ilustracjami zbliżonymi stylistycznie do prezentowanego w katalogu studium.


Józef Wilkoń studiował od 1950 historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim (dyplom 1954) i malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni prof. Adama Marczyńskiego (dyplom 1955). Od 1957 specjalizuje się w dziedzinie ilustracji i grafiki książkowej. Współpracuje z wieloma wydawnictwami w kraju, m. in. z Naszą Księgarnią, Czytelnikiem, KAW-em, Interpressem, a od 1963 także z wydawnictwami zagranicznymi, jak: Flammarion (Paryż), Middelhauve Verlag (Kolonia), Loewes Verlag (Bayreuth), Kinderbuchverlag (Berlin), Boehem Press (Zurich), Green Peace Publishers (Tokio). Po wprowadzeniu stanu wojennego w Polsce artysta zaprzestał współpracy z wydawnictwami krajowymi, publikując odtąd wyłącznie za granicą. Jest jednym z najbardziej znanych i najczęściej nagradzanych polskich ilustratorów. Wykształcił własny styl bazujący na niezwykłej wyobraźni i posłusznych jej umiejętnościach malarskich. Stosuje szeroko rozlaną plamę skontrastowaną z graficzną kreską.