Studiował w krakowskiej Akademii, w 1958 roku został przyjęty do ZPAP. Brał udział w znaczących dla sztuki polskiej wystawach, jak m.in. Wystawa Sztuki Nowoczesnej w 1957 i w 1959 roku czy w Festiwal Polskiego Malarstwa Współczesnego. Jego prace posiadają w swych zbiorach Muzeum Narodowe w Szczecinie i Warszawie, Muzeum Okręgowe w Bielsku-Białej, Tarnowie i Toruniu, Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku i Muzeum w Chorzowie.
Stanek związany był z katowicka grupą ST-53 od początku jej powstania (1953). Artyści oparli swój program na Teorii Widzenia Władysława Strzemińskiego. Celem ich było osiągnięcie świadomości wzrokowej aż do kubizmu. Stanka szczególnie interesowało zagadnienie struktury formy i światła, czego wyraz dał w cyklach: Światła w międzyprzestrzeni, Światłodrzewa, Światłokwiaty. Prezentowany obraz mieści się w tym właśnie nurcie poszukiwań artysty.

166
Zdzisław STANEK (1925 - 1996)

STRUKTURA I ŚWIATŁO IV, 1960

Olej, płótno; 80 x 60 cm

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Studiował w krakowskiej Akademii, w 1958 roku został przyjęty do ZPAP. Brał udział w znaczących dla sztuki polskiej wystawach, jak m.in. Wystawa Sztuki Nowoczesnej w 1957 i w 1959 roku czy w Festiwal Polskiego Malarstwa Współczesnego. Jego prace posiadają w swych zbiorach Muzeum Narodowe w Szczecinie i Warszawie, Muzeum Okręgowe w Bielsku-Białej, Tarnowie i Toruniu, Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku i Muzeum w Chorzowie.
Stanek związany był z katowicka grupą ST-53 od początku jej powstania (1953). Artyści oparli swój program na Teorii Widzenia Władysława Strzemińskiego. Celem ich było osiągnięcie świadomości wzrokowej aż do kubizmu. Stanka szczególnie interesowało zagadnienie struktury formy i światła, czego wyraz dał w cyklach: Światła w międzyprzestrzeni, Światłodrzewa, Światłokwiaty. Prezentowany obraz mieści się w tym właśnie nurcie poszukiwań artysty.