- Polish Peasants Costumes. With Introduction and Notes by Dr. Thadee Seweryn Curator of Etnographical Museum in Cracow, Nice (France) 1939. Published by C. Szwedzicki. Teka, 51 x 41 cm, karty 50 x 39,5 cm. Obrazek naklejony na okładce - malowany szablonem (w niektórych egzemplarzach drukowany). Nakład 400 egz.
"Wydana w 1939 roku Polish Peasants Costumes to ostatnia z ważnych tek graficznych Zofii Stryjeńskiej i jednocześnie najobszerniejsze jej dzieło w tej dziedzinie. [?]. Jako artystka zajmująca się sztuką książki mogła znać, przynajmniej od czasu studiów w Monachium, poświęcone modzie współczesnej czasopisma ilustrowane w technice szablonu (pochoir) [?]. W Polsce, gdzie preferowano litografię, ten pracochłonny sposób wykonywania ilustracji, polegający na kolorowaniu całego nakładu przez wyspecjalizowanych malarzy, nie przyjął się. Stryjeńska, poszukując zawsze oprawy wydawniczej jak najbardziej wysublimowanej, wybrała właśnie pochoir jako formę wydania swojej największej objętościowo teki. [?]. Nie przez przypadek teka ta została wydana przez Szwedzickiego - doświadczonego wydawcę działającego w Nicei. Zasłynął on głównie cieszącymi się dużą popularnością, wydawanymi w latach 1929-1952 sześcioma tekami poświęconymi Indianom amerykańskim, zawierającymi plansze z ilustracjami w technice szablonu. Teka Stryjeńskiej nawiązuje do nich graficznym rozwiązaniem okładki: z ilustracją [szablon] wklejoną na jednolitym kolorystycznie tle". [Światosław Lenartowicz, kat. wystawy Stryjeńskiej, MN, Kraków 2008, s. 265].
6 plansz litograficznych (z 20-tu):
Reprodukcja j.w., s. 359. Przedstawiony na tej planszy strój męski był także projektem kostiumu do baletu "Korowaj". W katalogu wystawy pisze o tym Światosław Lenartowicz: "Wydaje się, że większość kompozycji, zarówno do części litograficznej jak i malowanej gwaszem, powstała kilka lat przed wydaniem teki. Wśród plansz z projektami do baletu Korowaj, nad którymi artystka pracowała w latach 1934-1935, znalazła się górna część litograficznej planszy nr 6 z tej teki (różdżki weselne) i dolny fragment tablicy nr 28 (kostium męski)".
Litografia ręcznie kolorowana gwaszem na planszy 50 x 39,5 cm, sygnowana na kamieniu p.d. "Z.Stryjeńska" oraz na odwrocie "Copyright by C. Szwedzicki 1939"; Plansza nr 28.
- Polish Peasants Costumes. With Introduction and Notes by Dr. Thadee Seweryn Curator of Etnographical Museum in Cracow, Nice (France) 1939. Published by C. Szwedzicki. Teka, 51 x 41 cm, karty 50 x 39,5 cm. Obrazek naklejony na okładce - malowany szablonem (w niektórych egzemplarzach drukowany). Nakład 400 egz.
"Wydana w 1939 roku Polish Peasants Costumes to ostatnia z ważnych tek graficznych Zofii Stryjeńskiej i jednocześnie najobszerniejsze jej dzieło w tej dziedzinie. [?]. Jako artystka zajmująca się sztuką książki mogła znać, przynajmniej od czasu studiów w Monachium, poświęcone modzie współczesnej czasopisma ilustrowane w technice szablonu (pochoir) [?]. W Polsce, gdzie preferowano litografię, ten pracochłonny sposób wykonywania ilustracji, polegający na kolorowaniu całego nakładu przez wyspecjalizowanych malarzy, nie przyjął się. Stryjeńska, poszukując zawsze oprawy wydawniczej jak najbardziej wysublimowanej, wybrała właśnie pochoir jako formę wydania swojej największej objętościowo teki. [?]. Nie przez przypadek teka ta została wydana przez Szwedzickiego - doświadczonego wydawcę działającego w Nicei. Zasłynął on głównie cieszącymi się dużą popularnością, wydawanymi w latach 1929-1952 sześcioma tekami poświęconymi Indianom amerykańskim, zawierającymi plansze z ilustracjami w technice szablonu. Teka Stryjeńskiej nawiązuje do nich graficznym rozwiązaniem okładki: z ilustracją [szablon] wklejoną na jednolitym kolorystycznie tle". [Światosław Lenartowicz, kat. wystawy Stryjeńskiej, MN, Kraków 2008, s. 265].
6 plansz litograficznych (z 20-tu):
Reprodukcja j.w., s. 359. Przedstawiony na tej planszy strój męski był także projektem kostiumu do baletu "Korowaj". W katalogu wystawy pisze o tym Światosław Lenartowicz: "Wydaje się, że większość kompozycji, zarówno do części litograficznej jak i malowanej gwaszem, powstała kilka lat przed wydaniem teki. Wśród plansz z projektami do baletu Korowaj, nad którymi artystka pracowała w latach 1934-1935, znalazła się górna część litograficznej planszy nr 6 z tej teki (różdżki weselne) i dolny fragment tablicy nr 28 (kostium męski)".