Czołowy polski orientalista. Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu (1853-1859) gdzie uzyskał tytuł "kłassnyj chudożnik I stopnia". W 1862 roku został wysłany na sześcioletnie stypendium zagraniczne. Odwiedził Monachium, Paryż (gdzie uczył się u J. L. Gérome`a), Belgię, Włochy i Hiszpanię. Przez 12 lat by nadwornym malarzem sułtana Abdul-Azisa w Konstantynopolu. Za cztery kompozycje historyczne przeznaczone do sali tronowej pałacu Beglerberg w Konstantynopolu otrzymał order Medżije III klasy. Tematyka jego obrazów jest różnorodna. Na początku malował sceny akademickie sceny historyczne, następnie obrazy batalistyczne, portrety, małe studia akwarelowe i olejne, fascynował go szczególnie specyficzny nastrój wschodu.
Sepia, gwasz, olej, płótno naklejone na tekturę; 20 x 16 cm
Sygnowany p.g.: Chlebowski | Konstantynopol
Ekspertyza Jerzego Sienkiewicza z 10.06.1975
Obraz ten jest studium do obrazu Strażnik meczetu (Muzeum Narodowe w Warszawie, nr inw. MP 1062, pokazywany na wystawie zatytułowanej.: Wojna i pokój , Muzeum Narodowe w Warszawie, 2000, poz. 341)
Czołowy polski orientalista. Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu (1853-1859) gdzie uzyskał tytuł "kłassnyj chudożnik I stopnia". W 1862 roku został wysłany na sześcioletnie stypendium zagraniczne. Odwiedził Monachium, Paryż (gdzie uczył się u J. L. Gérome`a), Belgię, Włochy i Hiszpanię. Przez 12 lat by nadwornym malarzem sułtana Abdul-Azisa w Konstantynopolu. Za cztery kompozycje historyczne przeznaczone do sali tronowej pałacu Beglerberg w Konstantynopolu otrzymał order Medżije III klasy. Tematyka jego obrazów jest różnorodna. Na początku malował sceny akademickie sceny historyczne, następnie obrazy batalistyczne, portrety, małe studia akwarelowe i olejne, fascynował go szczególnie specyficzny nastrój wschodu.