Obraz wzmiankowany w katalogu:
– Dwurnik. Spis cykli malarskich, oprac. Pola Dwurnik, wyd. z okazji wystawy Edward Dwurnik. Malarstwo. Próba retrospektywy, Galeria Zachęta, Warszawa 2001, s. nlb. (jako wł. prywatna w Niemczech).
Wydarzenia polityczne roku 1980 w kraju zdecydowały o tematyce, jaką zajął się Edward Dwurnik. Jego malarstwo stało się na wskroś polityczne. Ilustrował aktualne wydarzenia społeczne i polityczne, które z czasem miały decydujący wpływ na dalsze losy Polski. Wtedy właśnie powstał cykl „Robotnicy“, do którego należy prezentowany obraz.
Typowa dla dzieł jest atmosfera i sposób przedstawiania konkretnych wydarzeń. Znacznie mniej interesuje artystę dbałość o detale i szczegóły.
Tłum na obrazie Strajk jest milczący, rozmodlony, niektórzy robotnicy w pierwszym szeregu patrzą na dokumentalistę, ale nie przerywają swej czynności. Niektórzy sprawiają wrażenie, że pozują biorąc udział w scenie specjalnie zaaranżowanej dla widza, ktoś z głębi unosi ręce do góry w geście zwycięstwa. Jest też wyraźnie ukazana inspiracja – unoszący się w kolistym obłoku portret papieża Jana Pawła II i prosty krzyż z małymi biało-czerwonymi chorągiewkami i emblematem Polski walczącej. Bo ci robotnicy walczą o lepszy byt i lepszą Polskę.
Kolor w tym obrazie jest mało ważny, dominuje szarość i błękit. Szare są kombinezony robotników i nad nimi jednolite niebieskie niebo. Twarze robotników często zafrasowane, a cała kompozycja ma nieco szkicowy charakter. Nastrój zgromadzenia Edward Dwurnik uchwycił perfekcyjnie – z jednej strony desperacja tłumu i wiara w zwycięstwo, ale także trudno uchwytny niepokój i pewna groteskowość sytuacji.
Obraz z cyklu XVI „Robotnicy“ nr 704
olej, płótno
207 x 148 cm
sygn. l.d.: E. DWURNIK 1980 X: -STRAJK-; p.d.: CYKL: ROBOTNICY [w ramce] – XVI [w ramce] – 16 [w ramce ] 704 [w ramce]
sygn. na odwr. na płótnie l.g.: E. DWURNIK | 1980 | NR: 16 (XVI)- 704 [w ramce]
Obraz wzmiankowany w katalogu:
– Dwurnik. Spis cykli malarskich, oprac. Pola Dwurnik, wyd. z okazji wystawy Edward Dwurnik. Malarstwo. Próba retrospektywy, Galeria Zachęta, Warszawa 2001, s. nlb. (jako wł. prywatna w Niemczech).
Wydarzenia polityczne roku 1980 w kraju zdecydowały o tematyce, jaką zajął się Edward Dwurnik. Jego malarstwo stało się na wskroś polityczne. Ilustrował aktualne wydarzenia społeczne i polityczne, które z czasem miały decydujący wpływ na dalsze losy Polski. Wtedy właśnie powstał cykl „Robotnicy“, do którego należy prezentowany obraz.
Typowa dla dzieł jest atmosfera i sposób przedstawiania konkretnych wydarzeń. Znacznie mniej interesuje artystę dbałość o detale i szczegóły.
Tłum na obrazie Strajk jest milczący, rozmodlony, niektórzy robotnicy w pierwszym szeregu patrzą na dokumentalistę, ale nie przerywają swej czynności. Niektórzy sprawiają wrażenie, że pozują biorąc udział w scenie specjalnie zaaranżowanej dla widza, ktoś z głębi unosi ręce do góry w geście zwycięstwa. Jest też wyraźnie ukazana inspiracja – unoszący się w kolistym obłoku portret papieża Jana Pawła II i prosty krzyż z małymi biało-czerwonymi chorągiewkami i emblematem Polski walczącej. Bo ci robotnicy walczą o lepszy byt i lepszą Polskę.
Kolor w tym obrazie jest mało ważny, dominuje szarość i błękit. Szare są kombinezony robotników i nad nimi jednolite niebieskie niebo. Twarze robotników często zafrasowane, a cała kompozycja ma nieco szkicowy charakter. Nastrój zgromadzenia Edward Dwurnik uchwycił perfekcyjnie – z jednej strony desperacja tłumu i wiara w zwycięstwo, ale także trudno uchwytny niepokój i pewna groteskowość sytuacji.