2005
dwie odbitki żelatynowo-srebrowe, 24,2 x 16,3 cm ( 28,4 x 20,5 cm) - każda,
sygn., dat., tytuł, kolejność w dyptyku i nakład na odwrocie
nakład: 1/1
Przedstawiony dyptyk to praca wpisująca się w tajemniczą twórczą narrację Smoczyńskiego. Jak zauważa Alicja Kępińska (Tropy w ciszy, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa 1995): "Jego fotografie nie przedstawiają ani realności sensu stricto, ani nie przypominają żadnego jej kultowego obrazu. Są wobec obu formuł nieidentyczne. W tym sensie są ważnym przyczynkiem do długotrwałej debaty o naturze fotografii, o głębokich powodach wprowadzenia jej w obręb sztuki oraz o naturze naszego widzenia". I trafnie dodaje, iż artysta "skłania do wznowienia prostego pozornie pytania o »różnicę«: co oznacza, że coś różni się od czegoś, i jak ta różnica jest możliwa?".