Jego płótna stały się kartami enigmatycznych zapisów. Zawsze biegnące poziomymi wersami, niezrozumiałe, więc tajemnicze znaki jego „pisma“ bywają wymienne duże i małe, luźno rozprowadzone w zakłócającym symetrię, chaotycznym zagęszczeniu. [...] Te stale występujące w jego pracach zagęszczenia znaków i plam sugerują głębie przestrzenne i nieustanny ruch. I nie ma to znaczenia wyłącznie formalnego.
[...]
Gdy ktoś uważnie i wnikliwie spróbuje rozszyfrować to, co kryje się za urodą obrazów Tarasina i między strofami jego rozwibrowanych znaków – odkryje bez wątpienia ścisły związek tego malarstwa z naturą, a kiedy sięgnie głębiej jeszcze – rozpozna ontologiczną refleksję artysty dotyczącą podstawowego prawa rządzącego światem. Werbalnie artykułował ją z prostotą:
„W naturze najważniejsze dla mnie jest współistnienie determinacji i przypadku, porządku i chaosu. Natura wolna jest od sztucznych podziałów, nic nie jest samym tylko chosem, ani też nic nie jest samym tylko porządkiem“.
Bożena Kowalska, Wielcy nieobecni. Jan Tarasin (1926-2009) „Sztuka.pl. Rynek Sztuki i Antyków“, październik 2009, s. 14-15

124
Jan TARASIN (1926 Kalisz - 2009 Warszawa)

STÓŁ GIER IV, 1997

olej, płótno
100 x 130 cm
sygn. na odwrocie na płótnie p.g.: JAN TARASIN | 1997 | „STÓŁ GIER IV“

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Jego płótna stały się kartami enigmatycznych zapisów. Zawsze biegnące poziomymi wersami, niezrozumiałe, więc tajemnicze znaki jego „pisma“ bywają wymienne duże i małe, luźno rozprowadzone w zakłócającym symetrię, chaotycznym zagęszczeniu. [...] Te stale występujące w jego pracach zagęszczenia znaków i plam sugerują głębie przestrzenne i nieustanny ruch. I nie ma to znaczenia wyłącznie formalnego.
[...]
Gdy ktoś uważnie i wnikliwie spróbuje rozszyfrować to, co kryje się za urodą obrazów Tarasina i między strofami jego rozwibrowanych znaków – odkryje bez wątpienia ścisły związek tego malarstwa z naturą, a kiedy sięgnie głębiej jeszcze – rozpozna ontologiczną refleksję artysty dotyczącą podstawowego prawa rządzącego światem. Werbalnie artykułował ją z prostotą:
„W naturze najważniejsze dla mnie jest współistnienie determinacji i przypadku, porządku i chaosu. Natura wolna jest od sztucznych podziałów, nic nie jest samym tylko chosem, ani też nic nie jest samym tylko porządkiem“.
Bożena Kowalska, Wielcy nieobecni. Jan Tarasin (1926-2009) „Sztuka.pl. Rynek Sztuki i Antyków“, październik 2009, s. 14-15