Toyokuni był jednym z najznakomitszych artystów drzeworytu szkoły ukiyo-e reprezentującej nurt Przemijającego Świata. Był to czas hedonizmu, czerpania radości z chwili obecnej, ale też nostalgii wynikającej ze wzruszenia nad ulotnością. Klucz dzikich gęsi unoszący się na tle nieba to metafora jesiennej pory, w której spotykamy kobietę zadumaną przed wejściem na most. Wyjątkowy przykład delikatnej kobiecej urody kreślonej subtelną linią z tzw. Złotego Okresu japońskiego drzeworytu.

47
TOYOKUNI UTAGAWA (1769-1825)

STOJĄCA KOBIETA I KLUCZ DZIKICH GĘSI, Japonia, ok. 1804 r.

Drzeworyt barwny na papierze 39 x 26 cm
Seria: Bijin jisei sugata (Modne sylwetki współczesnych piękności)
Sygnatura: Toyokuni ga
Pieczęć cenzora: kiwame
Pieczęć wydawcy: Shimizu

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Toyokuni był jednym z najznakomitszych artystów drzeworytu szkoły ukiyo-e reprezentującej nurt Przemijającego Świata. Był to czas hedonizmu, czerpania radości z chwili obecnej, ale też nostalgii wynikającej ze wzruszenia nad ulotnością. Klucz dzikich gęsi unoszący się na tle nieba to metafora jesiennej pory, w której spotykamy kobietę zadumaną przed wejściem na most. Wyjątkowy przykład delikatnej kobiecej urody kreślonej subtelną linią z tzw. Złotego Okresu japońskiego drzeworytu.