Krytyk literacki i artystyczny, teoretyk sztuki, ale przede wszystkim wybitny malarz. Studiował w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie (1892-97) m.in. u W. Łuszczkiewicza,
L. Wyczółkowskiego i J. Stanisławskiego oraz krótko w Akademii wiedeńskiej (1894) i szkole A. AzĄbégo w Monachium (1897). Odbył podróże do Rzymu, Palestyny, Egiptu, Kijowa i na Krym. Od 1912 r. mieszkał we Lwowie, gdzie był profesorem Wolnej Akademii Sztuki.
Należał do Ukraińskiego Związku Artystów, był organizatorem pierwszych ogólnoukraińskich wystaw malarstwa, współredaktorem czasopism "Buducznist" i "Artystycznyj Wistnyk". Wystawiał w krakowskiej TPSP i we Lwowie. Tematem jego obrazów był głównie pejzaż (np. zakola Dniepru) i huculskie sceny rodzajowe, ale także portret. Stosował jasną paletę barwną i stylizowaną linię. Obrazy m.in. w Muzeum Okręgowym w Rzeszowie i Lwowskim Muzeum Ukraińskiej Sztuki.
olej na tekturze,
52 x 73 cm, sygnowany p.d.
"Iwan /1929 /Trusz"
Krytyk literacki i artystyczny, teoretyk sztuki, ale przede wszystkim wybitny malarz. Studiował w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie (1892-97) m.in. u W. Łuszczkiewicza,
L. Wyczółkowskiego i J. Stanisławskiego oraz krótko w Akademii wiedeńskiej (1894) i szkole A. AzĄbégo w Monachium (1897). Odbył podróże do Rzymu, Palestyny, Egiptu, Kijowa i na Krym. Od 1912 r. mieszkał we Lwowie, gdzie był profesorem Wolnej Akademii Sztuki.
Należał do Ukraińskiego Związku Artystów, był organizatorem pierwszych ogólnoukraińskich wystaw malarstwa, współredaktorem czasopism "Buducznist" i "Artystycznyj Wistnyk". Wystawiał w krakowskiej TPSP i we Lwowie. Tematem jego obrazów był głównie pejzaż (np. zakola Dniepru) i huculskie sceny rodzajowe, ale także portret. Stosował jasną paletę barwną i stylizowaną linię. Obrazy m.in. w Muzeum Okręgowym w Rzeszowie i Lwowskim Muzeum Ukraińskiej Sztuki.