Obrazy o tematyce żydowskiej pojawiają się w twórczości Kotsisa w późnych latach 60-tych - zajął w nich artysta stanowisko zgodne z postawą najbardziej postępowych pisarzy i publicystów tej doby [...] (J. Zanoziński). Ukazuje ich w licznych scenach rodzajowych - np. Śmigus, ok. 1865, Muzeum Narodowe w Kielcach, Ostatnia chudoba, 1870, Muzeum Narodowe w Warszawie, w studiach postaci - Pokuta, ok. 1865, własność prywatna (Zanoziński, il. 24), portretach - np. Portret lekarza wiedeńskiego A. Hirschfelda, Portret Józefa Habera, obydwa Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu.
Prezentowany obraz należy do licznej grupy studiów portretowych górali, dzieci wiejskich, Żydów. Wyróżnia się wnikliwą charakterystyką psychologiczną. Kotsis namalował starego, mądrego człowieka o przenikliwym spojrzeniu, namalował mistrzowsko.
olej, płótno, 39,5 x 32,5 cm
u dołu z lewej ślady nieczytelnej sygnatury
Bibl.: J. Zanoziński, Aleksander Kotsis. 1836 - 1877, Warszawa 1953.
Obrazy o tematyce żydowskiej pojawiają się w twórczości Kotsisa w późnych latach 60-tych - zajął w nich artysta stanowisko zgodne z postawą najbardziej postępowych pisarzy i publicystów tej doby [...] (J. Zanoziński). Ukazuje ich w licznych scenach rodzajowych - np. Śmigus, ok. 1865, Muzeum Narodowe w Kielcach, Ostatnia chudoba, 1870, Muzeum Narodowe w Warszawie, w studiach postaci - Pokuta, ok. 1865, własność prywatna (Zanoziński, il. 24), portretach - np. Portret lekarza wiedeńskiego A. Hirschfelda, Portret Józefa Habera, obydwa Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu.
Prezentowany obraz należy do licznej grupy studiów portretowych górali, dzieci wiejskich, Żydów. Wyróżnia się wnikliwą charakterystyką psychologiczną. Kotsis namalował starego, mądrego człowieka o przenikliwym spojrzeniu, namalował mistrzowsko.