Prawdziwą pasję malarską Axentowicza był portret pastelowy; w tej też technice stał się prawdziwym perfekcjonistą.” (…). Interesowały go zarówno wielkie, posągowe piękności, jak świeże twarze młodych chłopek i miejskich gryzetek” S. Krzysztofowicz-Kozakowska, „Ouevre Teodora Axentowicza”, [w:] „Teodor Axentowicz 1859–1938” [kat. wyst.], Kraków 1998, s. 12–13 Kompozycje przedstawiające młodą dziewczynę ze starcem, podobnie jak obrazy zatytułowane „Wizja – wspomnienie” to szczególny temat w twórczości Axentowicza, do którego wielokrotnie wracał. Pierwsze prace namalował około 1900 roku i kontynuował je do lat trzydziestych. Kilka z nich znajduje się w zbiorach muzealnych (m. in. w Muzeum Śląskim w Katowicach, Muzeum Okręgowym w Białymstoku, Muzeum Sztuki w Łodzi czy we Lwowskiej Galerii Sztuki)

009
Teodor AXENTOWICZ (1859 - 1938)

Starość i młodość

pastel, papier, 68,5 × 48,5 cm w świetle oprawy,
sygn. u dołu: T.Axentowicz

Zobacz katalog

Sopocki Dom Aukcyjny

Aukcja Prac na Papierze: Sztuka Dawna

25.01.2020

17:00

Niesprzedane
Cena wywoławcza: 42 000 zł
Estymacja: 55 000 - 65 000 zł

Prawdziwą pasję malarską Axentowicza był portret pastelowy; w tej też technice stał się prawdziwym perfekcjonistą.” (…). Interesowały go zarówno wielkie, posągowe piękności, jak świeże twarze młodych chłopek i miejskich gryzetek” S. Krzysztofowicz-Kozakowska, „Ouevre Teodora Axentowicza”, [w:] „Teodor Axentowicz 1859–1938” [kat. wyst.], Kraków 1998, s. 12–13 Kompozycje przedstawiające młodą dziewczynę ze starcem, podobnie jak obrazy zatytułowane „Wizja – wspomnienie” to szczególny temat w twórczości Axentowicza, do którego wielokrotnie wracał. Pierwsze prace namalował około 1900 roku i kontynuował je do lat trzydziestych. Kilka z nich znajduje się w zbiorach muzealnych (m. in. w Muzeum Śląskim w Katowicach, Muzeum Okręgowym w Białymstoku, Muzeum Sztuki w Łodzi czy we Lwowskiej Galerii Sztuki)