"Prawdziwą pasję malarską Axentowicza był portret pastelowy; w tej też technice stał się prawdziwym perfekcjonistą."(…) . Interesowały go zarówno wielkie, posągowe piękności, jak świeże twarze młodych chłopek i miejskich gryzetek"
S. Krzysztofowicz-Kozakowska, "Ouevre Teodora Axentowicza", [w:] "Teodor Axentowicz 1859-1938" [kat. wyst.], Kraków 1998, s. 12-13
Kompozycje przedstawiające młodą dziewczynę ze starcem, podobnie jak obrazy zatytułowane "Wizja - wspomnienie" to szczególny temat w twórczości Axentowicza do którego wielokrotnie wracał. Pierwsze prace namalował około 1900 roku i kontynuował je do lat trzydziestych. Kilka z nich znajduje się w zbiorach muzealnych (m. in. w Muzeum Śląskim w Katowicach, Muzeum Okręgowe w Białymstoku, Muzeum Sztuki w Łodzi czy w Lwowskiej Galerii Sztuki we Lwowie)
pastel, papier, 68,5 × 48,5 cm w świetle oprawy
sygn. u dołu: T.Axentowicz
"Prawdziwą pasję malarską Axentowicza był portret pastelowy; w tej też technice stał się prawdziwym perfekcjonistą."(…) . Interesowały go zarówno wielkie, posągowe piękności, jak świeże twarze młodych chłopek i miejskich gryzetek"
S. Krzysztofowicz-Kozakowska, "Ouevre Teodora Axentowicza", [w:] "Teodor Axentowicz 1859-1938" [kat. wyst.], Kraków 1998, s. 12-13
Kompozycje przedstawiające młodą dziewczynę ze starcem, podobnie jak obrazy zatytułowane "Wizja - wspomnienie" to szczególny temat w twórczości Axentowicza do którego wielokrotnie wracał. Pierwsze prace namalował około 1900 roku i kontynuował je do lat trzydziestych. Kilka z nich znajduje się w zbiorach muzealnych (m. in. w Muzeum Śląskim w Katowicach, Muzeum Okręgowe w Białymstoku, Muzeum Sztuki w Łodzi czy w Lwowskiej Galerii Sztuki we Lwowie)