wymiary: 32.7 x 20 cm,
ołówek, papier
Karta ze szkicownika artysty.
u dołu napis obcą ręką: Wyspiański przez Mehoffer
Na odwr. oł.: k. 129; na licu w l.g. rogu mała nalepka z nr.: 225
Rysunek - pochodzący ze zbiorów rodziny Józefa Mehoffera - powstał w Paryżu około roku 1893. Artyści zajmowali wówczas wspólne atelier przy Avenue du Maine 14, gdzie obaj intensywnie pracowali nad konkursowym projektem witraży dla Katedry Łacińskiej we Lwowie. "My tu ciągle rysujemy, malujemy się nawzajem co chwila, a całe dnie spędzamy na komponowaniu okien lwowskich" - pisał Wyspiański w liście do Lucjana Rydla (8 marca 1893). Znamy kilka - powstałych wówczas - takich wzajemnych portretów obu artystów, m.in. olejny obraz Wyspiańskiego Mehoffer w pracowni paryskiej czy jego rysunkowy Podwójny portret przyjaciela. Znamy także portrety Wyspiańskiego malowane i rysowane przez Mehoffera, a wśród nich rysunkowy - Portret Wyspiańskiego stojącego bokiem - studium na karcie ze szkicownika, podpisane identycznie i tą samą ręką jak prezentowany tu rysunek (porównaj katalog-album: Jak meteor... Stanisław Wyspiański (1869-1907) Artyście w setną rocznicę śmierci, MNW, Warszawa 2007, s. 189, nr kat. IV/7, il.).
Szczególne podobieństwo obu tych szkiców pozwala nawet przypuszczać, że rysowane były na sąsiednich kartach tego samego bloku rysunkowego.