Podmalowany akwarelą szkic tematycznie koresponduje z licznymi pracami Michałowskiego ukazującymi dyliżanse, bryczki, zaprzęgi towarowe, ekwipaże i notatki z podróży z udziałem konnych zaprzęgów. W latach 1832-35 artysta przebywał Paryżu, a w czerwcu 1935 - w Anglii. W czasie tych podróży, czerpiąc wzory z twórczości Eugene’a Delacroix i Théodore’a Géricault, uległ fascynacji tematyką koni roboczych - jucznych i zaprzężonych do ciężkich pojazdów. Swoje rysunkowe i akwarelowe notatki sporządzał na miejskich placach, w stajniach i na stacjach dyliżansów. Z wojaży powrócił do Krakowa z zestawem akwarel i szkiców, z których m.in. "Dyliżans angielski", "Dyliżans francuski", "Dyliżans z końmi na postoju", ,"Czwórka w zaprzęgu" znajdują się obecnie w zbiorach muzealnych w Krakowie i w Warszawie. Konne zaprzęgi studiował artysta także po powrocie do ojczyzny, na ulicach Krakowa ("Powóz zaprzężony w czwórkę koni", 1835-1837, Muzeum Narodowe w Warszawie).
Oferowana na aukcji praca przedstawia parę z czwórki zaprzężonych do powozu koni oraz siedzącego na koźle stangreta w angielskim cylindrze. Swobodna i płynna, ale jednocześnie perfekcyjna kreska, przy pomocy której artysta ukazał smukłe, pełne gracji sylwetki zwierząt, świadczy o utrwalonej przez liczne studia znajomości anatomii i dynamiki ruchu koni. To na nich skupia się główna uwaga zarówno artysty, jak i widza, podczas gdy kształt powozu i postać stangreta potraktowane zostały - pomimo użycia koloru - umownie i szkicowo.
Zob. Piotr Michałowski, "Auriga" Oficyna Wydawnicza w Warszawie, Warszawa 1959, kat. 140, 141, 160, 161, 266, 267.
Akwarela, ołówek, papier; wym.: 22,1 x 30 cm; nie sygn. Papier ze znakiem wodnym morawskiej wytwórni "JANOWITZ" pracującej na rzecz austriackich urzędów państwowych. Stan zachowania: w narożach ślady po podklejeniu, bez uszczerbku dla kompozycji.
Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacjiPodmalowany akwarelą szkic tematycznie koresponduje z licznymi pracami Michałowskiego ukazującymi dyliżanse, bryczki, zaprzęgi towarowe, ekwipaże i notatki z podróży z udziałem konnych zaprzęgów. W latach 1832-35 artysta przebywał Paryżu, a w czerwcu 1935 - w Anglii. W czasie tych podróży, czerpiąc wzory z twórczości Eugene’a Delacroix i Théodore’a Géricault, uległ fascynacji tematyką koni roboczych - jucznych i zaprzężonych do ciężkich pojazdów. Swoje rysunkowe i akwarelowe notatki sporządzał na miejskich placach, w stajniach i na stacjach dyliżansów. Z wojaży powrócił do Krakowa z zestawem akwarel i szkiców, z których m.in. "Dyliżans angielski", "Dyliżans francuski", "Dyliżans z końmi na postoju", ,"Czwórka w zaprzęgu" znajdują się obecnie w zbiorach muzealnych w Krakowie i w Warszawie. Konne zaprzęgi studiował artysta także po powrocie do ojczyzny, na ulicach Krakowa ("Powóz zaprzężony w czwórkę koni", 1835-1837, Muzeum Narodowe w Warszawie).
Oferowana na aukcji praca przedstawia parę z czwórki zaprzężonych do powozu koni oraz siedzącego na koźle stangreta w angielskim cylindrze. Swobodna i płynna, ale jednocześnie perfekcyjna kreska, przy pomocy której artysta ukazał smukłe, pełne gracji sylwetki zwierząt, świadczy o utrwalonej przez liczne studia znajomości anatomii i dynamiki ruchu koni. To na nich skupia się główna uwaga zarówno artysty, jak i widza, podczas gdy kształt powozu i postać stangreta potraktowane zostały - pomimo użycia koloru - umownie i szkicowo.
Zob. Piotr Michałowski, "Auriga" Oficyna Wydawnicza w Warszawie, Warszawa 1959, kat. 140, 141, 160, 161, 266, 267.