wymiary: 70 x 110 cm,
olej, płótno
sygnowany p.d.: Józef Brandt | z Warszawy | Orońsk
Motyw dwóch zaprzęgów mijających się na wąskiej grobli malował Brandt kilkakrotnie. Bliski “naszemu” Spotkaniu na grobli obraz znany jest z reprodukcji zamieszczonej w roku 1900 w Tygodniku Ilustrowanym jako Moment krytyczny; w obu skromna furka z woźnicą w orientalnym stroju ustępuje miejsca pańskiej bryce zaprzężonej w czwórkę koni. Kompozycje te różnią się wprawdzie tłem pejzażowym (tu wieś – tam płaski, rozległy step), ale są niemal identyczne w rysunku postaci, koni czy wozów. Oba obrazy – w bardzo swobodny sposób – nawiązują także do - powstałego kilkanaście lat wcześniej - Spotkania na moście (1884; Muzeum Narodowe w Krakowie). Co ciekawe, przy odmiennie scharakteryzowanych postaciach i innym ustawieniu koni, w “naszym” obrazie powrócił Brandt do krajobrazu z okolic Orońska; ze stawem, młynem, chruścianym płotkiem.
Obraz opisany i reprodukowany:
- H. P. Bühler, Jäger, Kosaken und polnische Reiter. Josef von Brandt Alfred von Wierusz-Kowalski, Franz Roubaud und der Münchner Polenkreis, Hildesheim - Zürich - New York 1993, s. 110, 112, 113, 158, il. 114 [p.t. Schwierige Passage]
- H. P. Bühler, Polska szkoła monachijska. Józef Brandt, Alfred Wierusz-Kowalski i inni, Warszawa 1998, s. 106, 109, 152, il. 115 [p.t. Trudny przejazd].
Porównaj także:
- “Tygodnik Ilustrowany” 1900, II półrocze, nr 32 z dnia 11 sierpnia 1900; opis: Nasze ryciny, s. 632, il. na s. 626 [Moment krytyczny; reprodukcja drzeworytnicza];
- I. Olchowska-Schmidt, Józef Brandt, Kraków 1996, il. na s. 55 [Spotkanie na moście]