Stanisław Studencki kształcił się w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w latach 1921-26. Od 1933 roku był członkiem Związku Polskich Artystów Plastyków. Artysta uległ fascynacji twórczością Wojciecha Kossaka, w którego pracowni przez kilka lat malował. Studencki upodobał sobie tematykę batalistyczną, parady wojskowe, sylwetki koni. Wykonał też szereg wizerunków Marszałka Piłsudskiego.
Kompozycja ułana z końmi i dziewczyną, którą zaczepia na drodze jest motywem często pojawiającym się w twórczości Jerzego Kossaka. Bliska znajomość z rodziną Kossaków, wspólna praca, wyjaśnia owe nawiązanie. Pomimo podobnego tematu, dzieło Studenckiego jednakże jest bardziej zróżnicowane w fakturze i barwie. Inaczej konstruuje kolorystycznie swoje kompozycje. Swobodne pociągnięcia pędzla z jednoczesną dokładnością zachowania detalu w strojach kobiet umieszczonych na drugim planie nie ustępuje dziełom Kossaka.
Olej, sklejka; 35 x 50,2 cm
Sygnowany l. d.: St. Studencki
Stanisław Studencki kształcił się w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w latach 1921-26. Od 1933 roku był członkiem Związku Polskich Artystów Plastyków. Artysta uległ fascynacji twórczością Wojciecha Kossaka, w którego pracowni przez kilka lat malował. Studencki upodobał sobie tematykę batalistyczną, parady wojskowe, sylwetki koni. Wykonał też szereg wizerunków Marszałka Piłsudskiego.
Kompozycja ułana z końmi i dziewczyną, którą zaczepia na drodze jest motywem często pojawiającym się w twórczości Jerzego Kossaka. Bliska znajomość z rodziną Kossaków, wspólna praca, wyjaśnia owe nawiązanie. Pomimo podobnego tematu, dzieło Studenckiego jednakże jest bardziej zróżnicowane w fakturze i barwie. Inaczej konstruuje kolorystycznie swoje kompozycje. Swobodne pociągnięcia pędzla z jednoczesną dokładnością zachowania detalu w strojach kobiet umieszczonych na drugim planie nie ustępuje dziełom Kossaka.