Odznaczająca się urodą i prostotą kompozycja znakomicie oddaje mistrzowskie opanowanie techniki akwarelowej przez Juliana Fałata. Artysta sięgnął tu po zwykły motyw natury - fragment lasu sosnowego, któremu poprzez kadr, kadencję barwy nadał monumentalny charakter. Ujęcie tematu w wydłużonym pionie przywodzi reminiscencje "japońszczyzny" tak modnej w sztuce europejskiej początku XX wieku, inspirującej także wiele obrazów Fałata. Często w twórczości tego artysty temat zdaje się stanowić jedynie pretekst do uchwycenia wrażenia jakie wywołuje natura, temu nastrojowi podporządkowana jest także subtelna gra kolorystyczna akwareli.

2
Julian FAŁAT (1853 Tuligłowy k. Przemyśla - 1929 Bystra k. Bielska Białej)

SOSNY

akwarela, papier, 78 x 43 cm; sygnowany u dołu z prawej: jFałat / Bystra 1919.
Na odwrocie potwierdzenie autentyczności obrazu wystawione przez dr. K. Buczkowskiego w 1946 r.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Odznaczająca się urodą i prostotą kompozycja znakomicie oddaje mistrzowskie opanowanie techniki akwarelowej przez Juliana Fałata. Artysta sięgnął tu po zwykły motyw natury - fragment lasu sosnowego, któremu poprzez kadr, kadencję barwy nadał monumentalny charakter. Ujęcie tematu w wydłużonym pionie przywodzi reminiscencje "japońszczyzny" tak modnej w sztuce europejskiej początku XX wieku, inspirującej także wiele obrazów Fałata. Często w twórczości tego artysty temat zdaje się stanowić jedynie pretekst do uchwycenia wrażenia jakie wywołuje natura, temu nastrojowi podporządkowana jest także subtelna gra kolorystyczna akwareli.