POCHODZENIE:
Fundacja Galerii Foksal, Warszawa
kolekcja prywatna, Europa

Wilhelm Sasnal to polski artysta współczesny, najlepiej, w ostatniej dekadzie, kojarzony z międzynarodowymi rekordami aukcyjnymi. Stylistycznie, głos Sasnala jest tożsamy z głosem pokolenia artystów, których okres twórczości przypadł na burzliwy czas przemian ustrojowych w Polsce, co zaowocowało rozwojem sztuki biorącej za główny temat codzienność. Sasnal, podobnie jak inni artyści jego pokolenia, tacy jak Marcin Maciejowski, wypracował styl, który sam w sobie jest na tyle rozpoznawalny, aby być wizualna wizytówka, ale jednocześnie, zawiera w sobie wspólny mianownik charakterystyczny dla tej grupy. Koncentracja na codzienności w naturalny sposób prowokuje poszukiwania języka wyrazu wypływające z tradycji malarstwa realistycznego i hiperrealistycznego. W przypadku Sasnala, jego podejście do fotorealizmu jest krytyczne – artysta skupia się na wybranych, najbardziej charakterystycznych, zazwyczaj ze względu na kształt i formę elementach. Uproszczone podejście do formy znajduje naturalne odzwierciedlenie w stonowanej kolorystyce, często będącej wręcz monochromatyczną. Tak też jest w przypadku „Śmigła” (2003), namalowanego w tonacji szarości, z elementami bieli i kontrastującej czerni, zarezerwowanej dla tytułowego, graficznie ukazanego wizerunku śmigła. Monochromatyczna kolorystyka zdaje się intuicyjnie sugerować rodzaj wewnętrznej stabilizacji płynącej z obrazu. W przypadku „Śmigła” jest jednak inaczej – wyrazistość głównej, czarnej formy dynamizuje kompozycję. Linia skrętu śmigła zbiega się z kątem zbiegu ściany i podłogi, których płaszczyzny, w jaśniejszych i ciemniejszych tonach szarości, zostały wzbogacone o prostopadłe pociągnięcia pędzla, którego pociągnięcia wyraźnie odznaczają się na płótnie.

Studiował na Wydziale Architektury Politechniki w Krakowie (1992-1994), a następnie na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (1994-1999), gdzie uzyskał dyplom w pracowni malarstwa prof. Leszka Misiaka. Członek artystycznej grupy "Ładnie". Ważniejsze wystawy indywidualne: 1999 - Sto kawałków, Galeria Zderzak, Kraków; 1999 - Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa. Ważniejsze wystawy zbiorowe: 1999 - XXXIV Ogólnopolska wystawa malarstwa "Bielska Jesień", Bielska Galeria BWA, Bielsko-Biała (Grand Prix); 2000 - What you see in what you get, Galeria Medium, Bratysława (Słowacja).

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

16
Wilhelm SASNAL (ur. 1972, Tarnów)

Śmigło, 2003

olej/płótno, 90 x 90 cm

Zobacz katalog

DESA UNICUM

Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989

19.11.2020

19:00

Sprzedane 120 000 zł (147 600 zł z opłatą aukcyjną)
Cena wywoławcza:
Estymacja: 100 000 - 150 000 zł
Opłaty dodatkowe: droit de suite

POCHODZENIE:
Fundacja Galerii Foksal, Warszawa
kolekcja prywatna, Europa

Wilhelm Sasnal to polski artysta współczesny, najlepiej, w ostatniej dekadzie, kojarzony z międzynarodowymi rekordami aukcyjnymi. Stylistycznie, głos Sasnala jest tożsamy z głosem pokolenia artystów, których okres twórczości przypadł na burzliwy czas przemian ustrojowych w Polsce, co zaowocowało rozwojem sztuki biorącej za główny temat codzienność. Sasnal, podobnie jak inni artyści jego pokolenia, tacy jak Marcin Maciejowski, wypracował styl, który sam w sobie jest na tyle rozpoznawalny, aby być wizualna wizytówka, ale jednocześnie, zawiera w sobie wspólny mianownik charakterystyczny dla tej grupy. Koncentracja na codzienności w naturalny sposób prowokuje poszukiwania języka wyrazu wypływające z tradycji malarstwa realistycznego i hiperrealistycznego. W przypadku Sasnala, jego podejście do fotorealizmu jest krytyczne – artysta skupia się na wybranych, najbardziej charakterystycznych, zazwyczaj ze względu na kształt i formę elementach. Uproszczone podejście do formy znajduje naturalne odzwierciedlenie w stonowanej kolorystyce, często będącej wręcz monochromatyczną. Tak też jest w przypadku „Śmigła” (2003), namalowanego w tonacji szarości, z elementami bieli i kontrastującej czerni, zarezerwowanej dla tytułowego, graficznie ukazanego wizerunku śmigła. Monochromatyczna kolorystyka zdaje się intuicyjnie sugerować rodzaj wewnętrznej stabilizacji płynącej z obrazu. W przypadku „Śmigła” jest jednak inaczej – wyrazistość głównej, czarnej formy dynamizuje kompozycję. Linia skrętu śmigła zbiega się z kątem zbiegu ściany i podłogi, których płaszczyzny, w jaśniejszych i ciemniejszych tonach szarości, zostały wzbogacone o prostopadłe pociągnięcia pędzla, którego pociągnięcia wyraźnie odznaczają się na płótnie.

Studiował na Wydziale Architektury Politechniki w Krakowie (1992-1994), a następnie na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (1994-1999), gdzie uzyskał dyplom w pracowni malarstwa prof. Leszka Misiaka. Członek artystycznej grupy "Ładnie". Ważniejsze wystawy indywidualne: 1999 - Sto kawałków, Galeria Zderzak, Kraków; 1999 - Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa. Ważniejsze wystawy zbiorowe: 1999 - XXXIV Ogólnopolska wystawa malarstwa "Bielska Jesień", Bielska Galeria BWA, Bielsko-Biała (Grand Prix); 2000 - What you see in what you get, Galeria Medium, Bratysława (Słowacja).

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.