Młodopolska kompozycja "Słoneczniki" należy do cyklu przedstawień słoneczników, będących studiami przygotowawczymi do sławnego obrazu "Słonecznik. Jesień" (1905, Muzeum Narodowe w Krakowie). Pastelowe studia słoneczników prezentowane były na wystawie "Ten krakowski Japończyk... Inspiracje sztuką Japonii w twórczości Wojciecha Weissa", która odbyła się w ramach cyklu "Japonizm polski" w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie (2008 r.) Oferowany pastel jest jednym z typowych dla artysty "japonizujących" ujęć roślin, o których czytamy tekście katalogu (s. 100): " Wyjątkowe miejsce pośród tych pastelowych studiów zajmuje seria przedstawień słoneczników, pełnych majestatycznego piękna i - przypisywanych im przez modernistów - symbolicznych treści. Zindywidualizowane sylwety słoneczników Weissa przypominają pełne magicznych mocy rośliny z cudownego ogrodu Octave’a Mirbeau".
Pastele z okresu modernizmu są rzadkością na rynku antykwarycznym, zdominowanym przez dzieła z późniejszego okresu twórczości artysty.

22
Wojciech WEISS (1875 Leorda w Rumunii-1950 Kraków)

Słoneczniki, ok. 1902

Pastel na papierze; wym.: 31x41 cm; sygn. p. d. WW ; na odwrocie owalna pieczęć z faksymile podpisu oraz napis: Ze zbioru dzieł Wojciecha Weissa. Dom artysty, poniżej numer 237.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Młodopolska kompozycja "Słoneczniki" należy do cyklu przedstawień słoneczników, będących studiami przygotowawczymi do sławnego obrazu "Słonecznik. Jesień" (1905, Muzeum Narodowe w Krakowie). Pastelowe studia słoneczników prezentowane były na wystawie "Ten krakowski Japończyk... Inspiracje sztuką Japonii w twórczości Wojciecha Weissa", która odbyła się w ramach cyklu "Japonizm polski" w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie (2008 r.) Oferowany pastel jest jednym z typowych dla artysty "japonizujących" ujęć roślin, o których czytamy tekście katalogu (s. 100): " Wyjątkowe miejsce pośród tych pastelowych studiów zajmuje seria przedstawień słoneczników, pełnych majestatycznego piękna i - przypisywanych im przez modernistów - symbolicznych treści. Zindywidualizowane sylwety słoneczników Weissa przypominają pełne magicznych mocy rośliny z cudownego ogrodu Octave’a Mirbeau".
Pastele z okresu modernizmu są rzadkością na rynku antykwarycznym, zdominowanym przez dzieła z późniejszego okresu twórczości artysty.