Do obrazu dołączona ekspertyza Adama Konopackiego z dnia 6 kwietnia 2021 r.

Wystawiany:
– Julian Fałat. Wystawa Jubileuszowa na 10-lecie Muzeum Regionalnego w Stalowej Woli, 4 grudnia – 7 lutego 2010 r.; Wystawa w Muzeum Okręgowym w Toruniu, 5 marca – 3 maja 2010 r.; Wystawa w Muzeum Miedzi w Legnicy, 7 maja – 4 lipca 2010 r.

Reprodukowany:
– A. Król, „Julina Fałat”, Stalowa Wola, 2010 r., str. 116.

„W twórczości Fałata jest stosunkowo niewiele studiów kwiatów, chociaż już w roku 1897 artysta podejmuje ten motyw, malując olejno słoneczniki, jeden z ulubionych tematów artystów z kręgu Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”. Słoneczniki w różnych stanach rozwoju malował Wojciech Weiss, Tadeusz Makowski czy Jan Stanisławski, Artystów fascynowała dekoracyjna forma tych kwiatów, ale nie mniej ważnym elementem było symboliczne ich przestanie. W latach 1908–1913 w twórczości Fałata pojawiają się przedstawienia ogrodów, ukazywanych w różnych porach roku. Artysta maluje zarówno przydomowy ogród w Bystrej, jak i niewielkie ogródki przy okolicznych plebaniach, przywołując mit ogrodu wraz z jego symbolicznymi treściami, U Fałata, podobnie jak u innych polskich modernistów, malowniczy ogród staje się znakiem zmienności natury.” (A. Król, „Julina Fałat”, Stalowa Wola, 2010 r., str. 117.)

06
Julian FAŁAT (1853 Tuligłowy k. Przemyśla - 1929 Bystra k. Bielska Białej)

Słoneczniki

olej, płótno, 46 × 95 cm
sygn. p.d. : Jfałat

Zobacz katalog

Sopocki Dom Aukcyjny

Aukcja Dzieł Sztuki

08.05.2021

17:00

Sprzedane 150 000 zł (180 000 zł z opłatą aukcyjną)
Cena wywoławcza: 58 000 zł
Estymacja: 120 000 - 200 000 zł

Do obrazu dołączona ekspertyza Adama Konopackiego z dnia 6 kwietnia 2021 r.

Wystawiany:
– Julian Fałat. Wystawa Jubileuszowa na 10-lecie Muzeum Regionalnego w Stalowej Woli, 4 grudnia – 7 lutego 2010 r.; Wystawa w Muzeum Okręgowym w Toruniu, 5 marca – 3 maja 2010 r.; Wystawa w Muzeum Miedzi w Legnicy, 7 maja – 4 lipca 2010 r.

Reprodukowany:
– A. Król, „Julina Fałat”, Stalowa Wola, 2010 r., str. 116.

„W twórczości Fałata jest stosunkowo niewiele studiów kwiatów, chociaż już w roku 1897 artysta podejmuje ten motyw, malując olejno słoneczniki, jeden z ulubionych tematów artystów z kręgu Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”. Słoneczniki w różnych stanach rozwoju malował Wojciech Weiss, Tadeusz Makowski czy Jan Stanisławski, Artystów fascynowała dekoracyjna forma tych kwiatów, ale nie mniej ważnym elementem było symboliczne ich przestanie. W latach 1908–1913 w twórczości Fałata pojawiają się przedstawienia ogrodów, ukazywanych w różnych porach roku. Artysta maluje zarówno przydomowy ogród w Bystrej, jak i niewielkie ogródki przy okolicznych plebaniach, przywołując mit ogrodu wraz z jego symbolicznymi treściami, U Fałata, podobnie jak u innych polskich modernistów, malowniczy ogród staje się znakiem zmienności natury.” (A. Król, „Julina Fałat”, Stalowa Wola, 2010 r., str. 117.)