Wystawiany: 10 IX 2016 - 8 i 2017 Kraków, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, wystawa zbiorowa prezentująca działalność grupy Wprost /Kat./ "Wprost 1966-1986", red. Anna Król, Jacek Waltoś, poz. kat. 197 s. 405 ilustracja nr 267. Późniejsza (1977) realizacja "Skrzynki" Macieja Bieniasza znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie i jest prezentowana na stałej wystawie "XX + XXI. Galeria Sztuki Polskiej". "Zdewastowana skrzynka na listy wisząca na brudnej, byle jak pomalowanej ścianie klatki schodowej mieszkalnego bloku, mogłaby się wydawać post-minimalistycznym dziełem, które nie oznacza nic więcej poza tym, co przedstawia. Autor dzieła chciał jednak za pomocą tego prostego znaku zakomunikować widzowi swe symboliczne odczuwanie rzeczywistości. Uczynił zniszczoną skrzynkę na listy znakiem standardu życia w komunistycznym kraju, w którym jednym z najbardziej charakterystycznych zjawisk był brak poszanowania własności wspólnej, jako własności "niczyjej". Postawa taka rodziła rozliczne patologie. Należał do nich wandalizm, akty bezmyślnej agresji ludzi sfustrowanych, pozbawionych godnego życia i lepszych perspektyw. Niedopałek papierosa i zapałka stanowią dodatkowe znaki wynaturzenia zachowań, pogardy dla norm społecznej egzystencji, wynikających z buntu wobec rzeczywistości, której nie można zmienić. Takie ślady zniszczenia utrzymywały się zazwyczaj długo, przechodząc w stan trwały, pogłębiając deprawację, budząc przygnębienie, a w końcu obojętność bezradnych obywateli. Bieniasz kilkakrotnie powtarzał ten prosty motyw, widząc w nim dramatyczny symbol moralnej degradacji narodu. Skrzynka na listy stała też symbolem nowych czasów, w jego malarstwie po 1989 roku." Źródło: Wacława Milewska/ imnk.pl.
Krakowski malarz, grafik, rysownik, pedagog i poeta. Studiował na wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni Emila Krchy; dyplom uzyskał w 1963. W 1974 rozpoczął pracę pedagogiczną w katowickiej filii Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (obecnie ASP w Katowicach). Był profesorem tej uczelni, wykładając na niej przez 35 lat. Od 1996 pedagog Instytutu Sztuki Cieszyńskiej filii Uniwersytetu Śląskiego. W 1966 wraz z Zbylutem Grzywaczem, Jackiem Waltosiem, Leszkiem Sobockim założyli grupę Wprost. Uczestniczył we wszystkich wystawach grupy. Artysta w latach 1969-2012 mieszkał i pracował w Katowicach. W 1993 odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski. W 1998 Związek Górnośląski uhonorował go Nagrodą im. Wojciecha Korfantego. W 2012 otrzymał nagrodę Lux ex Silesia (laudację wygłosił rektor Akademii Sztuk Pięknych Marian Oslislo).
olej, płótno, tektura, 96,5 x 63 cm,
na odwrocie opis autorski.
Wystawiany: 10 IX 2016 - 8 i 2017 Kraków, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, wystawa zbiorowa prezentująca działalność grupy Wprost /Kat./ "Wprost 1966-1986", red. Anna Król, Jacek Waltoś, poz. kat. 197 s. 405 ilustracja nr 267. Późniejsza (1977) realizacja "Skrzynki" Macieja Bieniasza znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie i jest prezentowana na stałej wystawie "XX + XXI. Galeria Sztuki Polskiej". "Zdewastowana skrzynka na listy wisząca na brudnej, byle jak pomalowanej ścianie klatki schodowej mieszkalnego bloku, mogłaby się wydawać post-minimalistycznym dziełem, które nie oznacza nic więcej poza tym, co przedstawia. Autor dzieła chciał jednak za pomocą tego prostego znaku zakomunikować widzowi swe symboliczne odczuwanie rzeczywistości. Uczynił zniszczoną skrzynkę na listy znakiem standardu życia w komunistycznym kraju, w którym jednym z najbardziej charakterystycznych zjawisk był brak poszanowania własności wspólnej, jako własności "niczyjej". Postawa taka rodziła rozliczne patologie. Należał do nich wandalizm, akty bezmyślnej agresji ludzi sfustrowanych, pozbawionych godnego życia i lepszych perspektyw. Niedopałek papierosa i zapałka stanowią dodatkowe znaki wynaturzenia zachowań, pogardy dla norm społecznej egzystencji, wynikających z buntu wobec rzeczywistości, której nie można zmienić. Takie ślady zniszczenia utrzymywały się zazwyczaj długo, przechodząc w stan trwały, pogłębiając deprawację, budząc przygnębienie, a w końcu obojętność bezradnych obywateli. Bieniasz kilkakrotnie powtarzał ten prosty motyw, widząc w nim dramatyczny symbol moralnej degradacji narodu. Skrzynka na listy stała też symbolem nowych czasów, w jego malarstwie po 1989 roku." Źródło: Wacława Milewska/ imnk.pl.
Krakowski malarz, grafik, rysownik, pedagog i poeta. Studiował na wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni Emila Krchy; dyplom uzyskał w 1963. W 1974 rozpoczął pracę pedagogiczną w katowickiej filii Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (obecnie ASP w Katowicach). Był profesorem tej uczelni, wykładając na niej przez 35 lat. Od 1996 pedagog Instytutu Sztuki Cieszyńskiej filii Uniwersytetu Śląskiego. W 1966 wraz z Zbylutem Grzywaczem, Jackiem Waltosiem, Leszkiem Sobockim założyli grupę Wprost. Uczestniczył we wszystkich wystawach grupy. Artysta w latach 1969-2012 mieszkał i pracował w Katowicach. W 1993 odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski. W 1998 Związek Górnośląski uhonorował go Nagrodą im. Wojciecha Korfantego. W 2012 otrzymał nagrodę Lux ex Silesia (laudację wygłosił rektor Akademii Sztuk Pięknych Marian Oslislo).